כניסה
הרשמה לניוזלטר

בעקבות מתקפות החות’ים נגד ספינות מסחריות, שינו ספינות רבות את מסלולן והחלו להקיף את אפריקה מדרום במקום לעבור בתעלת סואץ – אך מתברר שהנמלים ביבשת כלל אינם ערוכים לתנועה המוגברת

דורון פסקין | 3 בינואר 2024 | חדשות | 2 דק׳

המשבר בים האדום: מה תהיה ההשפעה על הסחר העולמי?

המציאות החדשה שכופים החות'ים על ענף הספנות העולמי, חושפת את חולשת תשתיות נמלי הים באפריקה, הבאה לידי ביטוי בעומסים הנוצרים בהם. המתקפות החוזרות ונשנות של המורדים התימנים כנגד ספינות מסחריות המשייטות בים האדום, מאלצות יותר ויותר מהן לשנות מסלול, ולבחור במסלול הארוך יותר של הקפת יבשת אפריקה מדרום כדי להעביר סחורות לאירופה ולצפון אמריקה.

עם זאת, הנמלים הגדולים בחוף המזרחי של יבשת אפריקה, ובהם מומבסה בקניה ודאר א-סלאם בטנזניה, קטנים מכדי לטפל בתנועה אינטנסיבית של ספינות גדולות בתוך פרק זמן קצר. המשמעות היא שרוב הלחץ מצטבר בימים אלה בנמלי הים בדרום אפריקה, שאינם ערוכים לתנועה המוגברת, בשל המצוקה ממנה סבלו עוד בטרם המשבר בים האדום עקב מגוון של גורמים – ביניהם ניהול כושל, שחיתות ובעיות באספקת אנרגיה.

למעלה מ-20 אלף ספינות עוברות בתעלת סואץ מדי שנה, מה שהופך אותה לאחד הנתיבים הימיים העולמיים החשובים ביותר, במיוחד עבור משלוחי נפט וגז טבעי מהמזרח התיכון וסחורות הנעות בציר שבין אסיה לאירופה. כדי להגיע לתעלה, על הספינות לעבור בים האדום – משימה שהפכה למסוכנת מאז חודש נובמבר, כשהחות'ים החלו לפגוע בספינות שלטענתם קשורות לישראל, כחלק מתגובתם למלחמה הנמשכת ברצועת עזה.

ספינת המכולות "Ever Given" מצפון לכניסה לתעלת סואץ | צילום: AHMED HASAN/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: