כניסה
הרשמה לניוזלטר

סקירה היסטורית של הריבונות ברצועת עזה, מהשלטון העות’מאני, דרך השליטה המצרית ועד להפיכה של חמאס

דורון פסקין | 19 בנובמבר 2023 | חדשות | 3 דק׳

רצועת עזה: 100 שנה של שישה שלטונות שונים

המלחמה הנוכחית ברצועת עזה מעוררת שאלות לגבי "היום שאחרי", ומי ישלוט ברצועת החוף הזו לאחר שהאש תשכך. במאה השנים האחרונות נשלטה עזה על ידי שישה גורמים שונים, וזו הזדמנות להסתכל לאחור על השתלשלות העניינים.

מהשלטון העות'מאני למנדט הבריטי

רצועת עזה הייתה חלק מהאימפריה העות'מאנית במשך רוב התקופה מהמאה ה-16 עד 1917, אז נכבשה על ידי הצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם הראשונה והפכה לחלק מהמנדט הבריטי. עד שנת 1929 התקיימה בעזה קהילה קטנה של יהודים, אך פרעות הערבים באותה השנה לא פסחו גם עליה. הצבא הבריטי חילץ את היהודים מעזה, ומאז לא הותרה שם התיישבות יהודית תחת שלטון המנדט. עם זאת, ב-1946 הוקם היישוב היהודי כפר דרום כחלק ממבצע 11 הנקודות – יישובים שהוקמו בנגב הצפוני על מנת לקבוע עובדות בשטח ולהשפיע על הגבולות העתידיים של המדינה היהודית.

בשנת 1947, במסגרת תכנית האו"ם לחלוקת ארץ ישראל, אזור עזה ביחד עם אשדוד (אז עוד הכפר הערבי איסדוד) ואשקלון (העיר הערבית אלמג'דל) נכלל בשטח שיועד למדינה הערבית, מאחר שהיה ריק כמעט מיהודים (למעט כפר דרום). הערבים סירבו לתוכנית, ובמלחמת העצמאות הכוחות המצריים צרו על כפר דרום, שלבסוף פונה מיושביו בהחלטת ממשלת ישראל.

מפה: מגזין אפוק

שתפו: