כניסה
הרשמה לניוזלטר

מטא-אנליזה שפורסמה לאחרונה מראה כי ספירת הזרע העולמית יורדת ברחבי העולם – בקצב מואץ

צוות מגזין אפוק | 26 בפברואר 2023 | חדשות | 2 דק׳

מחקר: ספירת הזרע אצל גברים בכל העולם יורדת בקצב מואץ

מטא-אנליזה שפורסמה לאחרונה מראה כי ספירת הזרע העולמית יורדת ברחבי העולם – בקצב מואץ. המאמר, שפורסם בכתב העת Human Reproduction Update ב-2017 ועודכן בנובמבר 2022, הוא פרי מחקר של צוות חוקרים בין-לאומי שסקר 2,936 תקצירים אקדמיים ו-868 מאמרים מלאים וניתח נתונים מ-38 מחקרי ספירת זרע שנעשו בשש יבשות. המחקר משנת 2017 מצא שספירת הזרע ירדה בצפון אמריקה, באירופה ובאוסטרליה ביותר מ-50 אחוז בטווח של 50 שנה. המחקר המעודכן הוסיף נתונים מדרום אמריקה וממרכזה, וכן מאסיה ומאפריקה.

מחברת המאמר פרופ' שאנה סוואן אמרה כי "כעת אנו יכולים להסיק שבקרב גברים שלא ידעו מה שיעור הפוריות שלהם, שהם, אגב, המדגם המייצג ביותר של האוכלוסייה הכללית, חלה ירידה משמעותית בספירת הזרע ובריכוז הזרע באזורים של אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. עכשיו אנחנו יכולים לומר שהממצא שלנו לגבי ירידה משמעותית בריכוז ובספירת הזרע הוא כלל עולמי. זה שינוי מהותי מהמחקר שפרסמנו ב-2017. [...] השינוי הנוסף מהמחקר של 2017 היה קצב ירידת ספירת הזרע. החל משנת 2000 ואילך – שיעור ירידת ספירת הזרע הוא 2.64 אחוזים בשנה, שזה יותר מכפול מהממוצע השנתי בשנים 1972 עד 2000 שעמד על 1.16".

השאלה המתבקשת היא: מדוע קצב הירידה מואץ? סוואן שוללת את ההסברים הגנטיים. היא טוענת כי לשינויים גנטיים לוקח "דורות רבים להופיע", בעוד שהשינויים שכאן מדובר בהם מתרחשים בשני דורות או פחות. "זה משאיר אותנו עם גורמים התלויים בסביבה (כימיקלים שונים)", אמרה.

פרופסור סוואן | צילום: Alex Dupeux

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ארה"ב הודיעה: נטיל וטו על בקשת ההצטרפות של פלסטין כחברה מלאה באו"ם

דורון פסקין

סגן הדובר הראשי של מחלקת המדינה תיאר את הבקשה הפלסטינית כצעד שננקט "טרם זמנו"

משרד הביטחון וצה"ל העבירו לבנק ישראל כספי טרור בסך של כ-29 מיליון ש"ח שנתפסו במהלך המלחמה ברצועת עזה

קרן זריהן

ממשרד הביטחון נמסר כי כספי הטרור אותרו בין היתר במעוזי חמאס ובבתים של מבוקשים

נתניהו: "הפירוד הפנימי צריך להיעלם עכשיו משום שאנחנו תחת איום קיומי"

קרן זריהן

ראש הממשלה אמר את הדברים במהלך ביקור במטה המוסד

ביידן: היום אנו מטילים על איראן את האחריות למתקפת הטילים על ישראל

צוות מגזין אפוק

נשיא ארה"ב פרסם הצהרה בה הבטיח שלא יהסס "לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי שאיראן תישא באחריות", אך בפועל התכוון רק לסנקציות ובקרות על יצוא אליה

האיחוד האירופי: "יינקטו סנקציות חדשות נגד איראן – בעיקר ביחס למל"טים וטילים"

קרן זריהן

המועצה האירופית של האיחוד הודיעה על כוונתה והדגישה כי היא "עומדת בסולידריות מלאה עם ישראל ומחויבת לביטחונה וליציבותה האזורית". שר החוץ ישראל כ"ץ: "זהו צעד חשוב בדרך לעקירת שיני הנחש"

נעצר פעיל דאע"ש בשומרון שתכננן לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי

קרן זריהן

המבוקש הועבר להמשך חקירה בשב"כ

שתפו: