כניסה
הרשמה לניוזלטר

ב-31 באוגוסט 2022 קיבלו הבוסטרים של פייזר ומודרנה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA). לאחר…

צוות מגזין אפוק | 22 בדצמבר 2022 | חדשות | 2 דק׳

מה יעילות הבוסטרים החדשים?

ב-31 באוגוסט 2022 קיבלו הבוסטרים של פייזר ומודרנה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA). לאחר האישור המליץ ה-CDC לתת אותם לאנשים בגילים 12 ומעלה. לאחר מכן החלו לתת אותם בישראל.

הבוסטרים מותאמים לזני האומיקרון השונים. הם מכילים אלמנטים מתת-הווריאנטים BA.4 ו-BA.5 של (וריאנט) האומיקרון. פייזר ומודרנה לא סיימו לבצע בדיקות קליניות, והציגו רק נתוני בדיקות פרה-קליניות שנעשו על עכברים. הם גם הציגו נתוני בדיקות קליניות שנעשו על שילוב שונה - עם תת ווריאנט BA.1 - המעניק לדברי החברות הגנה גם נגד BA.4 ו-BA.5.

כעת, מחקר חדש שנערך ברשת המרכזים הרפואיים "קליבלנד קליניק" בקרב 10,800 עובדים שקיבלו את אחד הבוסטרים, טוען כי יעילותם (efficacy) של הבוסטרים עומדת על כ-30% (בעבר דרש ארגון הבריאות העולמי שכדי שחיסון יאושר צריכה להיות לו יעילות של 50%). החוקרים ניתחו מידע החל מה-12 בספטמבר, מעט אחרי שהבוסטרים אושרו לשימוש. הם סיכמו את מחקרם באמירה כי נמצאה "השפעה הגנתית צנועה של החיסון נגד קוביד-19, בקרב מבוגרים בגיל העבודה". עם זאת, המחקר עדיין לא עבר ביקורת עמיתים או פורסם בכתב עת מדעי, ולכן לא ניתן להעריך בשלב זה את איכותו או מהימנותו.

צילום: David Ryder/Getty Images

שתפו: