ב-2015 הציגה מועצת מחוז אוקספורדשייר (בה נמצא תת-מחוז אוקספורד) רעיון נועז לאותם ימים: הקמת "אזור אפס…
צוות מגזין אפוק | 7 בדצמבר 2022 | קצרים | 2 דק׳
"זה סוג של סגר אקלים" – באוקספורד מתחילים ניסוי חדש ברחבי העיר
ב-2015 הציגה מועצת מחוז אוקספורדשייר (בה נמצא תת-מחוז אוקספורד) רעיון נועז לאותם ימים: הקמת "אזור אפס פליטות" (zero emission zone – ZEZ) בעיר אוקספורד. הרעיון היה פשוט: רק כלי רכב עם אפס פליטות יורשו לנסוע בתוכו. מי שייתפס נוסע בכלי רכב שאינו כזה – יספוג קנס.
לקח מספר שנים עד שהרעיון קרם עור וגידים, ולפני מספר ימים הודיעה מועצת המחוז, יחד עם מועצת העיר אוקספורד, כי הרעיון יוצא לדרך החל מקיץ 2023: כל מכוניות הבנזין והדיזל, כולל היברידיים, שייתפסו נוסעים באוקספורד בין השעות 7 בבוקר ל-7 בערב – יחויבו בתשלום יומי של 70 לירות שטרלינג (כ-290 ש"ח), אלא אם כן יש להם 100 אחוז הנחה או פטור. המשטרה תתפוס את הנהגים הסוררים באמצעות מצלמות לזיהוי אוטומטי של לוחיות.
מה יעשו תושבי אוקספורד? במועצה מבטיחים שיינתנו להם פטורים כדי שיוכלו לנסוע דרך "מסנני התנועה" מבלי לספוג קנס – "עד 100 ימים בשנה, כלומר יומיים בשבוע בממוצע", דיווח העיתון Oxford Mail. נכון לרגע זה, כלי רכב אחרים כמו אוטובוסים, רכבות, מוניות ואופנועים יורשו לנוע ללא קנס.
לויס פרי, מנהלת Car26, ארגון הפועל לקידום משאל עם בבריטניה בנושא תקנות הקשורות ב"אפס פליטות", כינתה את התוכנית "סוג של סגר אקלים". לדבריה, מועצת המחוז מנסה לטעון שזה לטובת ייעול התנועה, לטובת בריאות הציבור ולטובת הצלת כדור הארץ, אבל בפועל זה פשוט סגר. "כאשר אם צעירה תרצה להביא את הילד שלה לבית ספר הנמצא באזור אחר מזה בו היא גרה, היא תצטרך לצאת מחוץ לעיר ולנסוע בנתיבים שמסביב כדי להגיע אליו. זה יוסיף לה שעה נסיעה. אני מאמינה שאנשים פשוט יישארו בבית".
מנגד, זוהרה פלאמר, מנהלת פרסום מטעם המועצה, אמרה כי התוכנית תוביל להקטנת התנועה ב-35%, לירידה של 9% במספר נפגעי הכבישים, לתחבורה ציבורית (אוטובוסים) מהירה יותר ב-15% בשעות העומס, ולהפחתה של 91% בזיהום האוויר. "זה יציל חיים ויהפוך את העיר שלנו לנעימה יותר עכשיו, ועבור הדורות הבאים".
במועצת המחוז מקפידים לקרוא לתוכנית "ניסוי", כדי שיוכלו לערוך בו שינויים בהתאם למצב. נותר להמתין ולראות לאן הוא יוביל, והאם ערים נוספות, גם מחוץ לבריטניה, יאמצו אותו.
Christopher Furlong/Getty Images
עוד כתבות בקצרים
-
המל"ט האמריקני שהופל לים: הפנטגון פרסם סרטון של רגע הפגיעה בו
צוות מגזין אפוק
-
הרגולטור האמריקני באזהרה לטיקטוק: אם האפליקציה לא תיפרד מחברת האם הסינית שלה – הוא עשוי לאסור על שימוש בה בארה"ב
צוות מגזין אפוק
-
מדוע החליטה רוסיה להפיל מל"ט אמריקני מעל הים השחור?
צוות מגזין אפוק
-
שי ג'ין-פינג וזלנסקי מתכננים לשוחח בווידאו, לראשונה מאז תחילת המלחמה. מה המטרה? פרשנות
צוות מגזין אפוק
-
האינטרסים שמאחורי ההסכם בין סעודיה לאיראן. פרשנות
איל לוינטר
"זה סוג של סגר אקלים" – באוקספורד מתחילים ניסוי חדש ברחבי העיר
ב-2015 הציגה מועצת מחוז אוקספורדשייר (בה נמצא תת-מחוז אוקספורד) רעיון נועז לאותם ימים: הקמת "אזור אפס…
צוות מגזין אפוק | 7 בדצמבר 2022 | קצרים | 2 דק׳
Christopher Furlong/Getty Images
ב-2015 הציגה מועצת מחוז אוקספורדשייר (בה נמצא תת-מחוז אוקספורד) רעיון נועז לאותם ימים: הקמת "אזור אפס פליטות" (zero emission zone – ZEZ) בעיר אוקספורד. הרעיון היה פשוט: רק כלי רכב עם אפס פליטות יורשו לנסוע בתוכו. מי שייתפס נוסע בכלי רכב שאינו כזה – יספוג קנס.
לקח מספר שנים עד שהרעיון קרם עור וגידים, ולפני מספר ימים הודיעה מועצת המחוז, יחד עם מועצת העיר אוקספורד, כי הרעיון יוצא לדרך החל מקיץ 2023: כל מכוניות הבנזין והדיזל, כולל היברידיים, שייתפסו נוסעים באוקספורד בין השעות 7 בבוקר ל-7 בערב – יחויבו בתשלום יומי של 70 לירות שטרלינג (כ-290 ש"ח), אלא אם כן יש להם 100 אחוז הנחה או פטור. המשטרה תתפוס את הנהגים הסוררים באמצעות מצלמות לזיהוי אוטומטי של לוחיות.
מה יעשו תושבי אוקספורד? במועצה מבטיחים שיינתנו להם פטורים כדי שיוכלו לנסוע דרך "מסנני התנועה" מבלי לספוג קנס – "עד 100 ימים בשנה, כלומר יומיים בשבוע בממוצע", דיווח העיתון Oxford Mail. נכון לרגע זה, כלי רכב אחרים כמו אוטובוסים, רכבות, מוניות ואופנועים יורשו לנוע ללא קנס.
לויס פרי, מנהלת Car26, ארגון הפועל לקידום משאל עם בבריטניה בנושא תקנות הקשורות ב"אפס פליטות", כינתה את התוכנית "סוג של סגר אקלים". לדבריה, מועצת המחוז מנסה לטעון שזה לטובת ייעול התנועה, לטובת בריאות הציבור ולטובת הצלת כדור הארץ, אבל בפועל זה פשוט סגר. "כאשר אם צעירה תרצה להביא את הילד שלה לבית ספר הנמצא באזור אחר מזה בו היא גרה, היא תצטרך לצאת מחוץ לעיר ולנסוע בנתיבים שמסביב כדי להגיע אליו. זה יוסיף לה שעה נסיעה. אני מאמינה שאנשים פשוט יישארו בבית".
מנגד, זוהרה פלאמר, מנהלת פרסום מטעם המועצה, אמרה כי התוכנית תוביל להקטנת התנועה ב-35%, לירידה של 9% במספר נפגעי הכבישים, לתחבורה ציבורית (אוטובוסים) מהירה יותר ב-15% בשעות העומס, ולהפחתה של 91% בזיהום האוויר. "זה יציל חיים ויהפוך את העיר שלנו לנעימה יותר עכשיו, ועבור הדורות הבאים".
במועצת המחוז מקפידים לקרוא לתוכנית "ניסוי", כדי שיוכלו לערוך בו שינויים בהתאם למצב. נותר להמתין ולראות לאן הוא יוביל, והאם ערים נוספות, גם מחוץ לבריטניה, יאמצו אותו.