כניסה
הרשמה לניוזלטר

הפילוסוף האנגלי כתב ספר שלם על שעון דמיוני שמצא בשדה, והצליח להרשים אפילו את צ'רלס דרווין

איל לוינטר | 7 באוגוסט 2023 | גוף, נפש ורוחניות | 10 דק׳

האם לטבע יש יוצר? ויליאם פיילי וחידת השעון והאבן

ב-1802 הציג הפילוסוף האנגלי ויליאם פיילי שאלה בספרו "תיאולוגיה טבעית" שהדהדה שנים אחר כך בחוגי הפילוסופיה והמדע. דמיינו שאתם יוצאים לטיול בטבע, חוצים שדה רחב ולפתע אתם נתקלים באבן שמונחת שם. "מהיכן הגיעה האבן הזאת?" אתם שואלים את עצמכם. האם היא תמיד הייתה שם? האם מישהו הניח אותה שם? כיצד היא נוצרה? והאם ישות גבוהה יצרה אותה או תהליכים טבעיים ממושכים? אתם נתקפים בשאלות פילוסופיות שאינכם מצליחים לפתור.

עכשיו מציע פיילי, דמיינו שבמקום אבן מצאתם שעון על הקרקע. נוסף לכך דמיינו שאינכם יודעים מהו החפץ הזה  ומה התפקיד שלו. בעוד שנוח לנו להשיב שהאבן פשוט קיימת והייתה שם מאז ומתמיד, לא נוכל לתת תשובות דומות לגבי השעון, טוען פיילי. מדוע? כיוון ש"כאשר אנו באים לבדוק את השעון, אנו מבינים שמספר חלקיו ממוסגרים ומחוברים יחד למטרה מסוימת. שהם נוצרו והותאמו למשל כדי לייצר תנועה, והתנועה הזו מווסתת כך שתצביע על השעות ביום".

פיילי מתבונן בחפץ ומנתח את חלקיו: מחוגים, גלגלי שיניים וזכוכית שקופה. "אילו החלקים השונים [של השעון] היו מעוצבים בצורה שונה ממה שהם, בגודל שונה ממה שהם, או מונחים בכל דרך אחרת, או בכל סדר אחר מזה שבו הם מונחים, לא הייתה נוצרת במכונה תנועה כלל, או שהייתה נוצרת תנועה שאינה משרתת את מטרת השימוש", הוא מבחין, לכן "חייב היה להתקיים, מתישהו, במקום זה או אחר, מומחה או מומחים שיצרו אותו למטרה מסוימת, שהבינו את בנייתו ותכננו את שימושו". במילים אחרות, "לשעון היה חייב להיות יוצר".

Shutterstock

האם לטבע יש יוצר? ויליאם פיילי וחידת השעון והאבן

הפילוסוף האנגלי כתב ספר שלם על שעון דמיוני שמצא בשדה, והצליח להרשים אפילו את צ'רלס דרווין

איל לוינטר | 7 באוגוסט 2023 | גוף, נפש ורוחניות | 10 דק׳

Shutterstock

ב-1802 הציג הפילוסוף האנגלי ויליאם פיילי שאלה בספרו "תיאולוגיה טבעית" שהדהדה שנים אחר כך בחוגי הפילוסופיה והמדע. דמיינו שאתם יוצאים לטיול בטבע, חוצים שדה רחב ולפתע אתם נתקלים באבן שמונחת שם. "מהיכן הגיעה האבן הזאת?" אתם שואלים את עצמכם. האם היא תמיד הייתה שם? האם מישהו הניח אותה שם? כיצד היא נוצרה? והאם ישות גבוהה יצרה אותה או תהליכים טבעיים ממושכים? אתם נתקפים בשאלות פילוסופיות שאינכם מצליחים לפתור.

עכשיו מציע פיילי, דמיינו שבמקום אבן מצאתם שעון על הקרקע. נוסף לכך דמיינו שאינכם יודעים מהו החפץ הזה  ומה התפקיד שלו. בעוד שנוח לנו להשיב שהאבן פשוט קיימת והייתה שם מאז ומתמיד, לא נוכל לתת תשובות דומות לגבי השעון, טוען פיילי. מדוע? כיוון ש"כאשר אנו באים לבדוק את השעון, אנו מבינים שמספר חלקיו ממוסגרים ומחוברים יחד למטרה מסוימת. שהם נוצרו והותאמו למשל כדי לייצר תנועה, והתנועה הזו מווסתת כך שתצביע על השעות ביום".

פיילי מתבונן בחפץ ומנתח את חלקיו: מחוגים, גלגלי שיניים וזכוכית שקופה. "אילו החלקים השונים [של השעון] היו מעוצבים בצורה שונה ממה שהם, בגודל שונה ממה שהם, או מונחים בכל דרך אחרת, או בכל סדר אחר מזה שבו הם מונחים, לא הייתה נוצרת במכונה תנועה כלל, או שהייתה נוצרת תנועה שאינה משרתת את מטרת השימוש", הוא מבחין, לכן "חייב היה להתקיים, מתישהו, במקום זה או אחר, מומחה או מומחים שיצרו אותו למטרה מסוימת, שהבינו את בנייתו ותכננו את שימושו". במילים אחרות, "לשעון היה חייב להיות יוצר".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
תמונה למחשבה: "כשהברבורים מבינים שהם חייבים למות, הם שרים במתיקות יותר מתמיד"

מאיה מזרחי

כיצד להתמודד עם אובדן של אדם אהוב – הגישה הפילוסופית

תמונה למחשבה – משחק של חיים ומוות

מאיה מזרחי

ב-1831 צייר האמן הגרמני פרידריך אוגוסט מוריץ רטש ציור שנחשב לטרגי במשך כמה עשורים, עד שקרה אירוע מפתיע ששינה את גורלו. הוא נקרא "שחקני השחמט" ואפשר גם לקרוא לו "השטן משחק שחמט עם אדם עבור

הסגידה ליצירתיות: האם התכונה ״החשובה ביותר" בעסקים היא למעשה אשליה?

מאיה מזרחי

בעשורים האחרונים הפכה המילה "יצירתיות" לשם נרדף להצלחה. ב-2020 היא הוגדרה כ"מיומנות היחידה שתבטיח לך עתיד בשוק העבודה" באתר

תמונה למחשבה: מדוע היופי משנה

מאיה מזרחי

מה יש באדריכלות העתיקה הגורם לנו לחוש התרוממות רוח

מדוע פירושה הלוגי של "בחירה חופשית" הוא הכרה בכוח על טבעי

ד"ר אלעד בן ארצי

האם רצונכם החופשי הוא לקרוא את מאמרי זה? כדי לענות על שאלה זו, יש לענות על שאלה מקדימה: האם יש לכם בחירה חופשית אמיתית? כלומר,

תמונה למחשבה: מדוע נפלו תרבויות?

דינה גורדון

החל מהמאה הרביעית לפנה"ס הייתה פומפיי עיר רומית משגשגת, ששימשה נקודת מעבר לסחורות שהגיעו דרך הים, ומקום שעצרו בו בדרך לרומא. בשיא פריחתה חיו בה כ-25 אלף אנשים, והיו בה חנויות, בתי מלאכה,

שתפו: