כניסה
הרשמה לניוזלטר

לאורך השנים נשמעו קולות רבים שהציפו בעיות במערכת החינוך והציעו פתרונות מגוונים. אולם הצעה כמו זו שהעלתה בפנינו בטסי דבוס, עד לאחרונה שרת החינוך של ארה”ב, עדיין לא שמענו. “צריך לבטל את משרד החינוך”, היא אומרת בריאיון

יאן יקיאלק | 9 באוגוסט 2022 | חברה והיסטוריה | 8 דק׳

האם צריך לבטל את משרד החינוך?

אם יש דבר המשותף בין מערכת החינוך הישראלית למערכת החינוך הציבורית בארה"ב הוא ששתיהן נשלטות על ידי משרד חינוך ממשלתי. ובשתיהן קיימות בעיות דומות: הישגים מתחת למצופה במבחנים גלובליים, אלימות, שחיקה של מורים, שיטות הוראה מיושנות, רגולציות חונקות, מחסור בתקציבים וכיתות עמוסות.

מה ניתן לעשות? בטסי דבוס, שהייתה עד ינואר 2021 שרת החינוך של ארה"ב, חשבה על פתרון. בריאיון שערכנו איתה לרגל צאת ספרה החדש: "לא עוד בני ערובה: המאבק למען חופש בחינוך ועתיד הילד האמריקני", היא מספרת על מודל שלדעתה יש ליישם בכל מדינה בה החינוך נשלט על ידי "משרד חינוך". בבסיס המודל רעיון פשוט: לקחת את הכוח ממשרדי החינוך ולהעביר אותו להורים. בכך הופכת דבוס לשרה היחידה בארה"ב, ואולי בעולם, הדוגלת בביטול המשרד שאותו ניהלה.

עמדת בראש "משרד החינוך" הפדרלי של ארה"ב, שאם אני מבין נכון – תפקידו ליצור כל מיני מנגנונים פדרליים המאפשרים לו לשלוט על האופן שבו מועבר החינוך במדינות השונות.

Samira Bouaou/The Epoch Times

שתפו: