כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם המחזאי ויליאם שייקספיר חזה כיצד הסָפֵק יוביל למות המערב?

קנת להפייב | 13 בינואר 2022 | פילוסופיה | 5 דק׳

מחיר הסָפֵק – המלט והרס ערכי המערב

בסביבות 1600, השנה בה נכתב המחזה "המלט", חלו תמורות רבות באירופה בתחום המדע ובחקר האמת. אנשים רבים תפסו אותן כחיוביות בעוד אחרים צפו בהן בחשש. המחזאי ויליאם שייקספיר לא התבלבל, וחזה בגאונות כיצד האירועים בתקופתו יובילו בסופו של דבר לטרגדיה. אסתכן ואומר אף כי הנציח זאת בסיפורו הטראגי על הנסיך מדנמרק.

"המלט" הוא סיפורו של נסיך צעיר שנתקל במה שנראה כרוח הרפאים של אביו. רוחו של אביו, שנפטר לאחרונה, מספרת להמלט שבניגוד לדיווח שמת מוות טבעי, הוא למעשה הורעל על ידי אחיו קלאודיוס. עדות האב מתאימה לעובדה שבתוך חודשיים בלבד ממותו, מתחתן קלאודיוס עם גרטרוד, אמו של המלט הצעיר.

המלט נמלא זעם ונשבע לנקום. ואז, כמעט מיד, הוא מתחיל להתלבט ומהסס לפעול. במקום להתעמת עם דודו קלאודיוס באשמת רצח אביו, עוטה המלט מעין טירוף מעושה ומעמיד פני משוגע כדי לנסות לדלות את האמת מהמלך החדש ומהמלכה הבוגדנית. מכאן הכול מתדרדר – הסָפֵק שחדר בהמלט "עושה" כניסה מרשימה לבמה, ולא יעזוב עד שיישפך דם.

המלט רואה את רוחו של אביו בתחילת המחזה, אך מבלה את המערכות הבאות בניסיון להוכיח את דברי הרוח | Achenbach Foundation for Graphic Arts

שתפו: