כניסה
הרשמה לניוזלטר

סולידריות חברתית? שוויון? או אולי שליטה ממשלתית באמצעי הייצור? – בדקנו כיצד סוציאליסטים מובילים מגדירים מהו סוציאליזם, במטרה להבין אחת ולתמיד מה פירוש האידיאולוגיה, וחשוב מכך – מה זה אומר עלינו כאשר אנו משתמשים במילה

איל לוינטר | 13 בדצמבר 2020 | חברה והיסטוריה | 26 דק׳

לְמָה בדיוק אנשים מתכוונים כשהם אומרים שהם בעד סוציאליזם?

נדמה שבשנים האחרונות המונח סוציאליזם הפך ל"מגניב". פוליטיקאים וערוצי תקשורת משתמשים לעתים במילה כדי לדבר על שוויון, על אחווה ועל סולידריות חברתית. ברשתות החברתיות ובשיחות סלון הנושא עולה בוויכוחים: "סוציאליזם הוא רעיון יפה שעוסק בדאגה לחלשים" – היא אחת הטענות הנשמעות; או "בבסיסו הוא נכון, רק לא נמצא האדם ההגון שיוציא אותו לפועל"; "סוציאליזם זה שכולנו חיים באחווה ובשוויון" היא טענה נוספת. אנשים אחרים דואגים להבחין בין קומוניזם לסוציאליזם בטענה ש"קומוניזם זה רע, אבל סוציאליזם זה דבר שונה".

בסקר גאלופ מ-2018 – האחרון שעסק בנושא – התבקשו אמריקנים להסביר מה לדעתם פירוש המונח סוציאליזם. התשובות נעו משוויון לכולם (23%), הטבות ושירותים חברתיים (10% אחוזים), דרך מונח המאפיין אנשים חברתיים (6%) ועד לצורה של קומוניזם (6%) או בעלות ממשלתית על אמצעי הייצור (17%), ועוד. 23% מהמשיבים לא הצליחו לתת תשובה ברורה.

לאמיתו של דבר, לאורך ההיסטוריה, גם הסוציאליסטים התווכחו בינם לבין עצמם על השאלה מה הופך את הסוציאליזם לסוציאליזם. למרות זאת, ליישום של הסוציאליזם במדינות השונות יש משמעויות מאוד מסוימות והן משפיעות על חיינו, על סט הערכים שלנו ועל החופש הכלכלי, החברתי והאישי שלנו.

[Peter Marshall/Alamy Live News]

שתפו: