כניסה
הרשמה לניוזלטר

באמצע המאה ה-17 הניח הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט את הבסיס הנחוץ להופעת התפיסה המודרנית הרואה באינדיבידואל…

איל לוינטר | 14 במאי 2019 | חברה והיסטוריה | 5 דק׳

המסורות עושות קאמבק

באמצע המאה ה-17 הניח הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט את הבסיס הנחוץ להופעת התפיסה המודרנית הרואה באינדיבידואל מרכז היקום. אם בתקופות קודמות אנשים האמינו שאלוהים מתערב במהלך העניינים בעולם, בא דקארט וערער על הוודאות שבתפיסה הזו. הוא מצא שהדבר היחיד שבו הוא יכול להיות בטוח, הוא עצם זה שהוא חושב. אני חושב, קבע דקארט, ולכן משמע אני גם קיים.

דקארט מצא משמעות לחיים לא בתיאולוגיה, אלא במדע. לא בחיפוש אחר האלוהי או ב"טלוס" לפי הפילוסופיה היוונית – המטרה הסופית שלשמה נוצר האדם, אלא במסע אל עבר מצב מטריאליסטי טוב יותר, מסבירים הפילוסופים ליאו שטראוס וג'וסף קרופסי בספרם "היסטוריה של הפילוסופיה הפוליטית" (1987). על אף שהמשיך להאמין באלוהים, דבריו יצרו את הנתק הראשון מהחשיבה המסורתית – שהייתה בלתי נפרדת מהאדם עד אז.

המעשייה המפורסמת על דון חואן, רודף הנשים הבלתי נלאה. בציור רואים את פסל "הקומנדר" (המפקד) מתעורר לחיים ודן את דון חואן לגיהנום בגלל חטאיו. | ציור:
Alexandre-Evariste Fragonard (1830-1835) צילום: Rama/CC BY-SA 2.0 FR

המסורות עושות קאמבק

באמצע המאה ה-17 הניח הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט את הבסיס הנחוץ להופעת התפיסה המודרנית הרואה באינדיבידואל…

איל לוינטר | 14 במאי 2019 | חברה והיסטוריה | 5 דק׳

המעשייה המפורסמת על דון חואן, רודף הנשים הבלתי נלאה. בציור רואים את פסל "הקומנדר" (המפקד) מתעורר לחיים ודן את דון חואן לגיהנום בגלל חטאיו. | ציור:
Alexandre-Evariste Fragonard (1830-1835) צילום: Rama/CC BY-SA 2.0 FR

באמצע המאה ה-17 הניח הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט את הבסיס הנחוץ להופעת התפיסה המודרנית הרואה באינדיבידואל מרכז היקום. אם בתקופות קודמות אנשים האמינו שאלוהים מתערב במהלך העניינים בעולם, בא דקארט וערער על הוודאות שבתפיסה הזו. הוא מצא שהדבר היחיד שבו הוא יכול להיות בטוח, הוא עצם זה שהוא חושב. אני חושב, קבע דקארט, ולכן משמע אני גם קיים.

דקארט מצא משמעות לחיים לא בתיאולוגיה, אלא במדע. לא בחיפוש אחר האלוהי או ב"טלוס" לפי הפילוסופיה היוונית – המטרה הסופית שלשמה נוצר האדם, אלא במסע אל עבר מצב מטריאליסטי טוב יותר, מסבירים הפילוסופים ליאו שטראוס וג'וסף קרופסי בספרם "היסטוריה של הפילוסופיה הפוליטית" (1987). על אף שהמשיך להאמין באלוהים, דבריו יצרו את הנתק הראשון מהחשיבה המסורתית – שהייתה בלתי נפרדת מהאדם עד אז.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
בחדר החקירות עם סדאם חוסיין

דינה גורדון

ג׳ון ניקסון היה הראשון שחקר את הדיקטטור העיראקי לאחר שנתפס על ידי חיילי ארה״ב. במהלך החקירה הוא גילה שמה שידע הסי-איי-אי על סדאם היה לא מדויק, בלשון המעטה

"ברגע שמנהיג כלשהו מתחיל להפיץ נרטיב, מתחיל תהליך של פורמציית המונים, שהיא למעשה היפנוזת המונים"

מאיה מזרחי

פרופ' מתיאס דסמט, מומחה לפסיכולוגיות של שליטה בהמונים, מדבר על התהליכים הפסיכולוגיים המשמשים ממשלות לגייס את הציבור להקשיב ולשתף פעולה עם הכיוון שהן מכתיבות, גם אם הכיוון לא תמיד הגיוני

תזכורת: מה שעולה צריך גם לרדת

צוות אפוק

ההיסטוריה מלמדת שלא נותר עוד זמן רב עד המשבר הכלכלי הבא

וונדר וומן וקפטן אמריקה הגרסה האמיתית

דינה גורדון

תשכחו מ"הנוקמים". לעולם יש גיבורים אמיתיים להציע לנו

הפקידים הם בבואה של השליט

בן קמינסקי

סה-מא גואנג היה היסטוריון, משורר ויועץ בכיר בחצר שושלת סונג הצפונית (1027-960). יום אחד הוא הורה למשרתו ללכת לשוק ולמכור את סוסו. ״עליך לספר לקונים שצבע השיער של הסוס יפה מאוד, שהוא גבוה מאוד,

האפוקליפסה הסביבתית שלא תתרחש

יאן יקיאלק

התקשורת מספרת לנו שלאנושות נותר חלון זמן של עשור לפתור את בעיית פליטת גזי החממה לפני שיהיה מאוחר מדי ותגיע קטסטרופה אקלימית אפוקליפטית. מייקל שלנברגר, אקטיביסט סביבתי במשך 30 שנה, היה משוכנע ששינויי האקלים מהווים איום קיומי על הציוויליזציה שלנו, עד שהחליט לחפור במדע שמאחורי התחזיות הקודרות, ולהוציא ספר שמפריד בין מה שהמדע באמת אומר ובין מה שהחוזים האפוקליפטיים מדמיינים שהוא אומר. "שינויי האקלים הם אמיתיים, אבל הם לא סוף העולם", הוא מרגיע בריאיון

שתפו: