לפני כשנתיים סיפרנו לכם איך חברת פרסום הצליחה לגרום לחברי ארגון טרור קולומביאני לנטוש אותו ולחזור לקהילה שממנה באו. מאז קרה משהו מפתיע
דינה גורדון | 29 בדצמבר 2016 | חברה והיסטוריה | 2 דק׳
קמפיין השיווק שפירק ארגון טרור
את הסיפור הזה הגשנו לכם בלעדית לפני כשנתיים. סיפור שעסק בחברת פרסום שהצליחה לגרום לחברי ארגון טרור קולומביאני לנטוש אותו. הכוונה היא לארגון הטרור המרקסיסטי פאר״ק, שניהל במשך כמעט 60 שנה מלחמת אזרחים עקובה מדם נגד ממשלת קולומביה. במהלך השנים האלה הוא ביצע מאות פיגועים המוניים, חטף אלפי אנשים, ביניהם מדינאים, שופטים, עיתונאים, שוטרים וחיילים לשם כופר, ובהמשך מימן חלק גדול מפעולות הטרור שלו באמצעות סחר בסמים.
ממשלת קולומביה ניסתה מהלך חדש ומפתיע מעבר למאבק הצבאי המתמשך. היא החליטה לפנות לאנשי הגרילה באמצעות כלי שיווק ופרסום, ולשכנע אותם לנטוש את ארגון הטרור ולחזור לחיות חיים נורמליים בתוך הקהילות שמהן הם באו. הם פנו למשרד הפרסום השני בגודלו בקולומביה, ששמו Lowe SSP3. לקוחותיו הם בדרך כלל חברות נפט, תיירות, מכוניות, טלפונים ניידים ועוד, ושאלו אותו האם בכוחו לעצב ״אסטרטגיה של תקשורת״ עם טרוריסטים מארגון פאר״ק. אסטרטגיה שתשכנע אותם לעזוב את ארגון הטרור.
משרד הפרסום הסכים לאתגר. במהלך שיחות שקיים עם טרוריסטים שנטשו את דרך הטרור וחזרו לחיים נורמליים, הבינו במשרד הפרסום שלמרות כל הדברים הנוראיים שהם עושים, לטרוריסטים יש עדיין לב אנושי מלא ברגשות. יש להם פחדים, תקוות וחלומות, וללב האנושי הזה הם החליטו להפנות את הקמפיינים שלהם. כך נולד ב-2010 אחד הקמפיינים הראשונים של משרד הפרסום, ״מבצע חג המולד״, כי בחג גם הטרוריסטים מתגעגעים לבית, למשפחה ולאווירת החג.
לפי העיתון הקולומביאני EL TiEMPO, 45 אלף טרוריסטים עזבו את שורות הגרילה בין השנים 2012-2003. כמובן שלא כולם עזבו בגלל שהשתכנעו מהפרסומות, אבל ״אין ספק שגם לנו יש חלק בזה״, אמר לנו בראיון לפני כשנתיים חוסה מיגל סוקולוף, נשיא חטיבת העיצוב במשרד הפרסום.
ביוני 2016, ארגון פאר״ק חתם על הסכם הפסקת אש עם ממשלת קולומביה, לאחר ארבע שנים של שיחות פיוס. ההסכם היה נקודת ציון היסטורית למלחמה הממושכת ועקובת הדם הזאת. אבל ההסכם נדחה ברוב זעיר במשאל עם.
בנובמבר נוסח הסכם חדש והפעם הוא אושר על ידי הקונגרס של קולומביה. כעת נותרה לממשלת קולומביה משימה לא קלה להגיע לפיוס אמיתי בין כל חלקי החברה אחרי שנים ארוכות כל כך של מלחמת אזרחים קשה ואכזרית.
עוד כתבות של דינה גורדון
עוד כתבות בחברה והיסטוריה
-
מה הופך אותנו לבני אדם?
מאיה מזרחי
-
"מה שקורה בבתי הספר סביב ADHD הוא הונאה פסיכו-חברתית"
רקפת תבור
-
"ברגע שתפותח בינה מלאכותית סופר-אינטליגנטית היא תוכל למנוע מאיתנו להחליף אותה או לשנות את העדפותיה. לא רבים חושבים על הסכנה"
איל לוינטר
-
"בשלב מסוים החלטתי שהגיוני שאני לא באמת בת, אלא בן. הייתה תיאוריה שקראתי, הפריכו אותה כמה פעמים, אבל הייתי רק בת 12 והושפעתי מזה"
יאן יקיאלק
-
היסטוריה מוזרה
רקפת תבור, מאיה מזרחי, דינה גורדון
קמפיין השיווק שפירק ארגון טרור
לפני כשנתיים סיפרנו לכם איך חברת פרסום הצליחה לגרום לחברי ארגון טרור קולומביאני לנטוש אותו ולחזור לקהילה שממנה באו. מאז קרה משהו מפתיע
דינה גורדון | 29 בדצמבר 2016 | חברה והיסטוריה | 28 דק׳
את הסיפור הזה הגשנו לכם בלעדית לפני כשנתיים. סיפור שעסק בחברת פרסום שהצליחה לגרום לחברי ארגון טרור קולומביאני לנטוש אותו. הכוונה היא לארגון הטרור המרקסיסטי פאר״ק, שניהל במשך כמעט 60 שנה מלחמת אזרחים עקובה מדם נגד ממשלת קולומביה. במהלך השנים האלה הוא ביצע מאות פיגועים המוניים, חטף אלפי אנשים, ביניהם מדינאים, שופטים, עיתונאים, שוטרים וחיילים לשם כופר, ובהמשך מימן חלק גדול מפעולות הטרור שלו באמצעות סחר בסמים.
ממשלת קולומביה ניסתה מהלך חדש ומפתיע מעבר למאבק הצבאי המתמשך. היא החליטה לפנות לאנשי הגרילה באמצעות כלי שיווק ופרסום, ולשכנע אותם לנטוש את ארגון הטרור ולחזור לחיות חיים נורמליים בתוך הקהילות שמהן הם באו. הם פנו למשרד הפרסום השני בגודלו בקולומביה, ששמו Lowe SSP3. לקוחותיו הם בדרך כלל חברות נפט, תיירות, מכוניות, טלפונים ניידים ועוד, ושאלו אותו האם בכוחו לעצב ״אסטרטגיה של תקשורת״ עם טרוריסטים מארגון פאר״ק. אסטרטגיה שתשכנע אותם לעזוב את ארגון הטרור.
משרד הפרסום הסכים לאתגר. במהלך שיחות שקיים עם טרוריסטים שנטשו את דרך הטרור וחזרו לחיים נורמליים, הבינו במשרד הפרסום שלמרות כל הדברים הנוראיים שהם עושים, לטרוריסטים יש עדיין לב אנושי מלא ברגשות. יש להם פחדים, תקוות וחלומות, וללב האנושי הזה הם החליטו להפנות את הקמפיינים שלהם. כך נולד ב-2010 אחד הקמפיינים הראשונים של משרד הפרסום, ״מבצע חג המולד״, כי בחג גם הטרוריסטים מתגעגעים לבית, למשפחה ולאווירת החג.
לפי העיתון הקולומביאני EL TiEMPO, 45 אלף טרוריסטים עזבו את שורות הגרילה בין השנים 2012-2003. כמובן שלא כולם עזבו בגלל שהשתכנעו מהפרסומות, אבל ״אין ספק שגם לנו יש חלק בזה״, אמר לנו בראיון לפני כשנתיים חוסה מיגל סוקולוף, נשיא חטיבת העיצוב במשרד הפרסום.
ביוני 2016, ארגון פאר״ק חתם על הסכם הפסקת אש עם ממשלת קולומביה, לאחר ארבע שנים של שיחות פיוס. ההסכם היה נקודת ציון היסטורית למלחמה הממושכת ועקובת הדם הזאת. אבל ההסכם נדחה ברוב זעיר במשאל עם.
בנובמבר נוסח הסכם חדש והפעם הוא אושר על ידי הקונגרס של קולומביה. כעת נותרה לממשלת קולומביה משימה לא קלה להגיע לפיוס אמיתי בין כל חלקי החברה אחרי שנים ארוכות כל כך של מלחמת אזרחים קשה ואכזרית.