כניסה
הרשמה לניוזלטר

במשך אלפי שנים חיפשו הסינים את ה"דאו" או ה"דרך". קלאסיקות סיניות בנות אלפי שנים שימשו כבסיס הידע שעליו נבחנו הסינים עד לתחילת המאה העשרים

הידע הסיני הקדום

הידע הסיני הקדום בן אלפי השנים היה לאורך ההיסטוריה משאת נפשם של המלומדים הסינים. הם חיפשו אותו, העמיקו בו ודנו בו. עד תחילת המאה העשרים, כשמלומדים רצו להתקבל לשירות המדינה, הטקסטים שעליהם הם היו צריכים להיבחן היו הקלאסיקות הקונפוציאניות העתיקות. מה מקור הכוח שלהן, ומדוע הצליחו לשרוד ולשמור על מעמדן במשך אלפי שנים?

בזמנים העתיקים היו בסין מתמטיקאים מצוינים, אסטרונומים פורצי דרך ומלומדים מבריקים שחקרו אסטרטגיות צבאיות. אבל כל אלה אף פעם לא נחשבו לבסיס הידע בסין. בבסיס החינוך עמדו ספרים העוסקים בשיפור המוסריות של האדם, מה שהסינים מכנים "שיפור עצמי" או "טיפוח עצמי", ובשלטון נאור ומוסרי. הידע הטכני או המדעי נחשבו בתרבות הסינית למשניים בחשיבותם. עד היום ישנה אמרה סינית: "ראשית למד להיות בן אדם, אחר כך למד לעשות דברים".

הקופנוציאניזם מבוסס על הערכים של אנושיות (רֵן), צדק (יִי), התנהלות נכונה (לִי), חוכמה (גְ'ה) ואמון (שִין). ערכים רבים נובעים מחמשת היסודות האלה, כמו נאמנות, כיבוד ההורים, אומץ, הגינות, כנות, יושרה וצניעות.

"תורת הגדול" (דָא-שואֵה) נחשבת לאחת הקלאסיקות הקונפוציאניות החשובות. אחד הקטעים המכוננים בתרבות הסינית מגיע משם:

"אחרי שממצים את הידע, הכוונה נעשית כנה. אחרי שהכוונה נעשית כנה, הלב מתוקן. אחרי שהלב מתוקן, האדם משפר את עצמו [מוסרית]. אחרי שהאדם משפר את עצמו, המשפחה מתנהלת בהרמוניה. אחרי שהמשפחה מתנהלת בהרמוניה, המדינה נשלטת היטב. אחרי שהמדינה נשלטת היטב, שלום ישרור בעולם.

"החל מהקיסר ועד להמון, כולם חייבים להתייחס לשיפור העצמי בתור הבסיס. כשהבסיס מוזנח, אי אפשר שמה שייצא ממנו יהיה שלטון טוב".

"תורת הגדול", שדנה בשיפור עצמי ובניהול מוסרי של המדינה, קיבלה במהלך ההיסטוריה הסינית את המעמד המכובד של אחד מ"ארבעת הספרים", שהיו הספרים הבסיסיים שכל מלומד חייב ללמוד כדי לעבור את הבחינות הקיסריות.

שלושת הספרים האחרים היו "מאמרות קונפוציוס" (לוּן-יוּ) – אסופה של דיאלוגים של המורה הגדול קונפוציוס (קונג-דְזְה) עם תלמידיו, שבמהלכם הם דנים בשאלות מוסריות ובנושאים של שיפור עצמי; "מנציוס" (מֶנג-דְזְה) – ספרו של ההוגה שנחשב לממשיך דרכו של קונפוציוס; ו"דרך האמצע" (ג'ונג-יונג) – ספר המיוחס לקונפוציוס, ודן באופן שבו על אדם להתנהל בחברה באופן הרמוני ולשמור על איזון.

"דרך האמצע" מלמד אותנו למשל שהאדם הנעלה – האידיאל שעלינו לשאוף אליו – מקפיד על ההתנהלות שלו אפילו כשאף אחד לא רואה אותו. הוא גם מלמד אותנו שהכוח האמיתי הוא לא כוח הזרוע, אלא הכוח המוסרי, זה שנובע מהלב של האדם שהקפיד על "שיפור עצמי".

מעבר לארבעת הספרים נבחנו המלומדים גם על "חמש הקלאסיקות", אוסף של ספרים עתיקים שעל פי המסורת נערך על ידי קונפוציוס: "קלאסיקת השירה", "קלאסיקת המסמכים", "קלאסיקת השינויים" (המוכרת בדרך כלל בשם "ספר התמורות", "אי-צ'ינג" או "יי-ג'ינג"), "קלאסיקת הריטואלים", ו"תולדות האביבים והסתווים".

הסינים המלומדים היו נוהגים ללמוד את הקלאסיקות האלה בעל פה ולהטמיע אותן בלבם. בבחינות הקיסריות נדרשו המלומדים לא רק לזכור קלאסיקות קונפוציאניות, אלא גם להיות מסוגלים לכתוב חיבורים מעמיקים על נושאים שונים על בסיס הערכים הקונפוציאנים, ותוך התייחסות לקלאסיקות. בחלק מהתקופות נדרשו הנבחנים גם לחבר שירה.

ניתן לומר שבשעה שבמערב רדפה האנושות אחר ידע, בסין חיפשו האנשים אחר ה"דָאו", ה"דרך", או אותו דבר שמעבר לתפיסתנו האחראי להתנהלות של היקום שבו אנחנו חיים, החוקיות הקוסמית – אותו דבר מהותי שעומד מאחורי כל ההתרחשויות שמסביבנו.

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

הידע הסיני הקדום

במשך אלפי שנים חיפשו הסינים את ה"דאו" או ה"דרך". קלאסיקות סיניות בנות אלפי שנים שימשו כבסיס הידע שעליו נבחנו הסינים עד לתחילת המאה העשרים

בן קמינסקי, יון סונג | 3 בינואר 2014 | חברה והיסטוריה | 17 דק׳

איור: ליזה וורונין

הידע הסיני הקדום בן אלפי השנים היה לאורך ההיסטוריה משאת נפשם של המלומדים הסינים. הם חיפשו אותו, העמיקו בו ודנו בו. עד תחילת המאה העשרים, כשמלומדים רצו להתקבל לשירות המדינה, הטקסטים שעליהם הם היו צריכים להיבחן היו הקלאסיקות הקונפוציאניות העתיקות. מה מקור הכוח שלהן, ומדוע הצליחו לשרוד ולשמור על מעמדן במשך אלפי שנים?

בזמנים העתיקים היו בסין מתמטיקאים מצוינים, אסטרונומים פורצי דרך ומלומדים מבריקים שחקרו אסטרטגיות צבאיות. אבל כל אלה אף פעם לא נחשבו לבסיס הידע בסין. בבסיס החינוך עמדו ספרים העוסקים בשיפור המוסריות של האדם, מה שהסינים מכנים "שיפור עצמי" או "טיפוח עצמי", ובשלטון נאור ומוסרי. הידע הטכני או המדעי נחשבו בתרבות הסינית למשניים בחשיבותם. עד היום ישנה אמרה סינית: "ראשית למד להיות בן אדם, אחר כך למד לעשות דברים".

הקופנוציאניזם מבוסס על הערכים של אנושיות (רֵן), צדק (יִי), התנהלות נכונה (לִי), חוכמה (גְ'ה) ואמון (שִין). ערכים רבים נובעים מחמשת היסודות האלה, כמו נאמנות, כיבוד ההורים, אומץ, הגינות, כנות, יושרה וצניעות.

"תורת הגדול" (דָא-שואֵה) נחשבת לאחת הקלאסיקות הקונפוציאניות החשובות. אחד הקטעים המכוננים בתרבות הסינית מגיע משם:

"אחרי שממצים את הידע, הכוונה נעשית כנה. אחרי שהכוונה נעשית כנה, הלב מתוקן. אחרי שהלב מתוקן, האדם משפר את עצמו [מוסרית]. אחרי שהאדם משפר את עצמו, המשפחה מתנהלת בהרמוניה. אחרי שהמשפחה מתנהלת בהרמוניה, המדינה נשלטת היטב. אחרי שהמדינה נשלטת היטב, שלום ישרור בעולם.

"החל מהקיסר ועד להמון, כולם חייבים להתייחס לשיפור העצמי בתור הבסיס. כשהבסיס מוזנח, אי אפשר שמה שייצא ממנו יהיה שלטון טוב".

"תורת הגדול", שדנה בשיפור עצמי ובניהול מוסרי של המדינה, קיבלה במהלך ההיסטוריה הסינית את המעמד המכובד של אחד מ"ארבעת הספרים", שהיו הספרים הבסיסיים שכל מלומד חייב ללמוד כדי לעבור את הבחינות הקיסריות.

שלושת הספרים האחרים היו "מאמרות קונפוציוס" (לוּן-יוּ) – אסופה של דיאלוגים של המורה הגדול קונפוציוס (קונג-דְזְה) עם תלמידיו, שבמהלכם הם דנים בשאלות מוסריות ובנושאים של שיפור עצמי; "מנציוס" (מֶנג-דְזְה) – ספרו של ההוגה שנחשב לממשיך דרכו של קונפוציוס; ו"דרך האמצע" (ג'ונג-יונג) – ספר המיוחס לקונפוציוס, ודן באופן שבו על אדם להתנהל בחברה באופן הרמוני ולשמור על איזון.

"דרך האמצע" מלמד אותנו למשל שהאדם הנעלה – האידיאל שעלינו לשאוף אליו – מקפיד על ההתנהלות שלו אפילו כשאף אחד לא רואה אותו. הוא גם מלמד אותנו שהכוח האמיתי הוא לא כוח הזרוע, אלא הכוח המוסרי, זה שנובע מהלב של האדם שהקפיד על "שיפור עצמי".

מעבר לארבעת הספרים נבחנו המלומדים גם על "חמש הקלאסיקות", אוסף של ספרים עתיקים שעל פי המסורת נערך על ידי קונפוציוס: "קלאסיקת השירה", "קלאסיקת המסמכים", "קלאסיקת השינויים" (המוכרת בדרך כלל בשם "ספר התמורות", "אי-צ'ינג" או "יי-ג'ינג"), "קלאסיקת הריטואלים", ו"תולדות האביבים והסתווים".

הסינים המלומדים היו נוהגים ללמוד את הקלאסיקות האלה בעל פה ולהטמיע אותן בלבם. בבחינות הקיסריות נדרשו המלומדים לא רק לזכור קלאסיקות קונפוציאניות, אלא גם להיות מסוגלים לכתוב חיבורים מעמיקים על נושאים שונים על בסיס הערכים הקונפוציאנים, ותוך התייחסות לקלאסיקות. בחלק מהתקופות נדרשו הנבחנים גם לחבר שירה.

ניתן לומר שבשעה שבמערב רדפה האנושות אחר ידע, בסין חיפשו האנשים אחר ה"דָאו", ה"דרך", או אותו דבר שמעבר לתפיסתנו האחראי להתנהלות של היקום שבו אנחנו חיים, החוקיות הקוסמית – אותו דבר מהותי שעומד מאחורי כל ההתרחשויות שמסביבנו.

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
האפוקליפסה הסביבתית שלא תתרחש

יאן יקיאלק

התקשורת מספרת לנו שלאנושות נותר חלון זמן של עשור לפתור את בעיית פליטת גזי החממה לפני שיהיה מאוחר מדי ותגיע קטסטרופה אקלימית אפוקליפטית מייקל שלנברגר, אקטיביסט סביבתי במשך 30 שנה, היה...

עלייתם של החובבנים

בן קמינסקי

אחרי שהווב 20 שחרר את הפוטנציאל של חוכמת ההמונים ואפשר לידע להגיע לכל פינה בעולם, הוא גם יצר "שלטון אספסוף" שמאיים לסיים את עידן המומחים התרבות והערכים של האנושות נמצאים בסכנת הכחדה, מתריע יזם מעמק...

משחקי מלחמה

דינה גורדון

האם מודלים לפתרון סכסוכים בתורת המשחקים יכולים לעזור לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים, או את הקונפליקט מול איראן שיחה עם פרופ' אייל וינטר, מומחה לתורת...

להעביר מסר בארבע הברות

לילי צ׳ו, בן קמינסקי

הניבים הסינים, או בשמם הסיני צ'נג-יו, מורכבים בדרך כלל מארבע סימניות סיניות, או בדיבור – ארבע הברות. במילון ניבים שהתפרסם בשנת 2000 הופיעו 14 אלף ניבים שונים, שהתהוו לאורך 2,500 השנים האחרונות פחות או יותר. רבים מהניבים...

מקור הסבל: למה אנחנו סובלים? ומדוע זה הכרחי

מאיה מזרחי

סיפורו של העיתונאי שיצא לגלות את הסיבה היסודית לכאב הפיזי והסבל הנפשי שכולנו חווים, וגילה אמיתות אוניברסליות, המושתתות על חוכמה...

איך להירגע כמו סמוראי

דינה גורדון

לוחם קשוח וחמור סבר או אדם מנומס עם לב מלא חמלה מה היו הסמוראים האמיתיים ומה אנחנו יכולים ללמוד...

שתפו: