כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסלמה צבאית בין איראן לישראל היא רק עניין של זמן

יוני בן מנחם | 8 במאי 2024 | גיאו-פוליטיקה | 4 דק׳

פרשנות: לאן מתקדמת מלחמת הצללים בין ישראל לאיראן

רקע

מערכות המודיעין של ישראל ושל מדינות המערב מנסות לפענח את כוונותיה ואת תוכניותיה של איראן לחודשים הקרובים, בעקבות ההתקפה על ישראל במאות טילים בליסטיים וכטב"מים ב-13 באפריל. השאלה הגדולה היא אם גם בעתיד תמשיך איראן לתקוף בגלוי את ישראל או שתחזור ל"מלחמת הצללים" או למלחמה החשאית בינה לבין ישראל, המתקיימת מזה שנים רבות.

ההתקפה הגלויה של איראן על ישראל נועדה, מבחינתה, ללמד את ישראל לקח. להעביר לה אזהרה חמורה כי איראן לא תעבור לסדר היום על המשך חיסולים של בכירים איראניים, במיוחד קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה", בכל מדינה ערבית במזרח התיכון ובפרט באיראן עצמה.

איראן ככל הנראה תכננה עם החמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה את ההתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר. אמנם יחיא סינוואר לא עדכן אותה מראש על העיתוי המדויק מחשש שזה ידלוף לישראל, אבל המתקפה בהחלט הייתה חלק מאסטרטגיית "איחוד החזיתות" שלה. דהיינו, פתיחה במערכה רב זירתית נגד ישראל, דבר שבסופו של דבר אכן קרה בפועל בעצימות כזו או אחרת. כאשר החמאס והג'יהאד האסלאמי תקפו את ישראל מרצועת עזה, הצטרפו אליהם כל השלוחות האיראניות במזרח התיכון. ישראל הותקפה משבע חזיתות במקביל – דרום, צפון, איו"ש, תימן, איראן, סוריה ועיראק.

מנהיג חמאס איסמעיל הנייה במסיבת עיתונאים בטהרן, 26 במארס 2024 | AFP via Getty Images

שתפו: