כניסה
הרשמה לניוזלטר

פרופ’ ירון זליכה, החשב הכללי של משרד האוצר לשעבר, קורא לבטל את ההסכם הימי שנחתם עם לבנון ב-2022: “אין שום היגיון שאנו נוותר על שטחים ריבוניים של מדינת ישראל כדי לקבל שקט, ואפילו שקט לא קיבלנו”

קרן זריהן | 27 בפברואר 2024 | חדשות | 4 דק׳

“יש לבטל את ההסכם השערורייתי עם לבנון על הגבול הימי”

ב-11 באוקטובר 2022 חתמו ראש ממשלת ישראל דאז יאיר לפיד, ונשיא לבנון מישל עאון, על הסכם המסדיר את הגבול הימי בין ישראל ללבנון, שהיה נתון במחלוקת בין המדינות במשך עשרות שנים. המחלוקת התמקדה באזור חיץ משולש ששטחו 860 קמ"ר, ושתי המדינות תבעו עליו ריבונות ובלעדיות כלכלית על מאגרי גז טבעי שעשויים להימצא בו.

במסגרת ההסכם, ויתרה ישראל על השטח הימי המשולש שהיה במחלוקת, וקו הגבול שורטט כפי שדרשה לבנון. לבנון סירבה לחתום על מסמך משותף עם ישראל, ולכן כל אחד מהצדדים חתם בנפרד מול האמריקנים. ההסכם כלל מכתב ערבויות בו התחייבה ארה"ב לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל, בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יאיים על קיום ההסכם.

בישראל נמתחה בשעתו ביקורת על ההסכם, בין היתר בשל העובדה שנחתם על ידי ממשלת מעבר לקראת בחירות, ושמדובר במסירת שטחים למדינת אויב ללא תמורה. המצדדים בהסכם טענו שהוא יתרום לשקט הבטחוני מול לבנון והחיזבאללה. לנוכח המלחמה העכשווית, נשמעים שוב קולות הקוראים לבטל את ההסכם, ביניהם פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, וכעת ראש בית הספר לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו.

עשן עולה באזור גבול הצפון כתוצאה מחילופי אש בין צה"ל לחיזבאללה, 18 בנובמבר 2023 | צילום: Ayal Margolin/Flash90

שתפו: