כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה קורה כאשר ארגון שנוסד במטרה לשתף ידע בין מדינות ולקבוע המלצות לשעת חירום, מתחיל לקדם מערכות דיגיטליות שישפיעו על התנועה שלנו במרחב, מושפע ממדינות כמו צפון קוריאה ומשנה הגדרות יסוד

יאן יקיאלק | 9 ביולי 2023 | גיאו-פוליטיקה | 16 דק׳

צנזורה, מעקבים דיגיטליים וצפון קוריאה בוועד המנהל: לאן הולך ארגון הבריאות העולמי?

בשנים האחרונות עולות שאלות לגבי אמינותו של ארגון הבריאות העולמי (WHO). מצד אחד המלצותיו מאומצות בלי היסוס על ידי הממסד הרפואי, על ידי ממשלות ועל ידי גופי התקשורת והרשתות החברתיות הרואים בו אוטוריטה. ומצד שני תדמיתו בקרב הציבור הרחב הולכת ומתערערת, והאמון בו דועך.

זה התחיל כאשר הארגון פרסם מידע מטעה בשלבים המוקדמים של המגפה: בציוץ מה-14 בינואר 2020 דיווח הארגון למדינות העולם ולאזרחיהן כי אין מה לחשוש: "חקירות ראשוניות שנערכו על ידי הרשויות הסיניות, לא מצאו ראיות ברורות לכך שיש העברה מאדם לאדם של נגיף הקורונה שזוהה בווהאן, סין". פרסום שעיכב את סגירת השמים מסין למערב.

שבועות ספורים אחר כך, יוטיוב, גוגל, פייסבוק וויקיפדיה אימצו את הארגון כבר-סמכא שאין לערער עליו – כל דעה או עובדה שסתרה את הנרטיב הרשמי שהכתיב ארגון הבריאות העולמי בנושא הקורונה צונזרה. ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, הודה: "עבדנו עם שותפים רבים כדי לספק [להם] מידע מדויק ולהילחם ב-Infodemic (אפידמיית המידע)". הוא הוסיף שהמטרה הייתה "להתמודד עם מיתוסים ומידע מוטעה".

צילום: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images, אילוסטרציה: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: