כניסה
הרשמה לניוזלטר

נסיגתו של דאע”ש ממוסול שבעיראק ומא-רקה שבסוריה, מהווה אקורד סיום לתהליך ממושך של ירידה בנוכחותו הפיזית…

האם אימפריית התקשורת של דאע”ש מתרסקת?

נסיגתו של דאע"ש ממוסול שבעיראק ומא-רקה שבסוריה, מהווה אקורד סיום לתהליך ממושך של ירידה בנוכחותו הפיזית ומאובדן שליטתו במדינה האסלאמית. כידוע, פעל ארגון הטרור בו-זמנית באופן אינטנסיבי גם במרחב הווירטואלי. אולם, מאז כיבוש מוסול (יוני 2017) ניתן לראות ירידה משמעותית בפעילותו גם במרחב זה. כמות המאמרים האלקטרוניים, התמונות והסרטונים שפרסם, ירדה מ-290 פריטים בחודש, לכ-25 פריטים בלבד. בנוסף, ארגון הטרור הצטיין בהפקת סרטוני וידאו מקצועיים שזכו לתשומת לב עולמית. אלו דרשו מומחיות ומשאבים. בעקבות הפגיעה במשאביו האנושיים והחומריים, הוא מתקשה להמשיך ולהפיק סרטונים באותה איכות ובאותה כמות כפי שהפיק בעבר, ואינו יכול עוד להפיץ ולקדם את מסריו במספר רב של שפות בשלל הרשתות החברתיות. כל אלה, הם אינדיקציה להיחלשות הפעילות שלו במרחב הסייבר. לאור הנתונים האלו, היינו מצפים כי איום הטרור העולמי בהובלת דאע"ש ייחלש. אולם ניתוח מנקודת מבט מערכתית מוביל למסקנה שונה.

ארגון הטרור הוא סיפור הצלחה שיווקי עולמי. הוא השתמש בצורה מיומנת ומתוחכמת בטכניקות שיווק דיגיטלי בהפצת אידיאולוגית הג'יהאד העולמי ובהטמנת "זרעי הג'יהאדולוגיה" (Seeds of Jihadology) בקרב סוגי קהל יעד שונים, מוסלמים ואחרים, ברחבי העולם. על פי מכוני מחקר מובילים במערב, כיום חיים בעולם כ-550 מיליון מוסלמים צעירים (בגילים 24-15) ומתוכם כ-13% מובטלים – כ-71 מיליון איש. בנוסף, מפוזרים בעולם כ-25 מיליון פליטים ומהגרים מוסלמים שברחו מארצות אפריקה, מאסיה ומהמזרח התיכון. אוכלוסיות אלה, החשופות לרדיקליזציה והקצנה, מהוות קרקע פורייה לנביטתם, צמיחתם והתחזקותם של זרעי האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית, ולהפצת חזון הח'ליפות האסלמית כפתרון וכמענה למצוקותיהם.

תמונה: AHMAD AL-RUBAYE/AFP/Getty Images

שתפו: