כניסה
הרשמה לניוזלטר

סיפור על בני אדם, על היכולת שלהם להשתנות ועל בחירה חופשית

נדב רט | 8 במאי 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

כשהתפוח נופל רחוק מהעץ

הדבר הבולט ביותר בקריאת "סולם גנבים" הוא סולם המשלב הלשוני בו עולה ויורד המחבר פעם אחר פעם. הספר מתאר את סיפורה של משפחת פשע מדרום תל אביב, ובכל פעם שהוא מדברר את בני המשפחה – הוא מדבר בלשונם. באופן אמין ונאמן ביותר למקור, הוא פותח לנו פתח לעולם הרחוק מעולמנו. לעומת זאת בכל פעם שאנחנו חוזרים לגיבור הראשי – המנסה לצאת ממשפחת הפשע וליצור לעצמו חיים עצמאיים – חוזר הסופר לשפה גבוהה, ספרותית, המציגה את הסיפור ביד אומן. השילוב המרשים בין שני המשלבים הופך את חווית הקריאה למפתיעה, מרעננת ומעניינת.

בכל פרוזה טובה ניתן למצוא מספר רבדים, ואלו נמצאים גם כאן. הבסיס לכול הוא סיפור טוב: יהודה, או יודה כפי שהוא נקרא בספר, הוא בן הזקונים למשפחת פשע שורשית. בזמן לידתו אימו נודרת שאותו היא תוציא מ"העסק המשפחתי", ושהיא תעשה ככל יכולתה כדי לאפשר לו חיים אחרים. כשיודה מגיע לגיל בר מצווה, היא פונה לבנה הבכור, המנהל את העסק המשפחתי, ומבהירה לו את תמונת המצב: את יודה אסור להכניס לשום פעילות הקשורה ל"עסק". הוא לא יעשן, לא ישתה, לא ישתתף בפעילויות משפחתיות לגביית פרוטקשן, ילך לבית ספר בקביעות, ואף יקבל שיעורים פרטיים שיהפכו אותו לתלמיד מצטיין.

כל האחים מגבים את ה"שיגעון" של האימא ושומרים על האח הצעיר מכל משמר, מתוך תקווה שאחרי התיכון הוא יצטרף לעסק כעורך דין שיוכל להגן על בני המשפחה במקרה הצורך. אלא שיודה מחליט ליצור לעצמו עתיד אחר ומתרחק מן המשפחה עוד יותר. פה מתחיל הסיפור האמיתי, הנפרס על פני שלוש מערכות נוספות, ושיהיה קשה לכתוב עליהן בלי לקלקל כהוגן את ההנאה מהסיפור, הכולל בתוכו פיתולים רבים, הפתעות, עליות ומורדות, קשיים והצלחות. הסיפור בנוי מצוין, ומאפשר לקורא לצלוח את 400 עמודי הספר, המחולקים לארבעה חלקים שונים, בקלות.

ליאור אנגלמן, "סולם גנבים", כנרת זמורה דביר, מארס 2024

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: