כניסה
הרשמה לניוזלטר

מעשיו והחלטותיו השנויים במחלוקת של הגנרל אנרי פיליפ פטן, במלחמת העולם השנייה, נבחנים מחדש

דינה גורדון | 8 באוקטובר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

בוגד או גיבור

ב-23 ביולי 1945 עצרה צרפת כולה את נשימתה. הגיבור הלאומי אנרי פיליפ פטן עמד למשפט באשמת בגידה במולדת. פטן הגיע לשיא תהילתו במלחמת העולם הראשונה, בקרב הארוך ביותר נגד הגרמנים שנערך ב-1916 בעיר ורדון. הוא הפך לסמל להתנגדות לגרמנים, וזכה לתואר הכבוד "מרשל", שרק גנרלים מעטים בצבא הצרפתי זכו בו.

אבל במלחמת העולם השנייה התהפכו היוצרות. לאחר שהצבא הגרמני הביס את הצבא הצרפתי, סרב פטן, שהיה ראש הממשלה, להמשיך להילחם. הוא חתם על הסכם שביתת נשק עם הגרמנים, לפיו שני שלישים משטחה של צרפת יהיה בשליטת הגרמנים, והשאר יהיה "אזור חופשי". פריז הייתה בשטח הכיבוש ולכן ממשלת צרפת העבירה את מקום מושבה לעיר הקיט וישי. תחושת ההשפלה של אזרחי צרפת, יחד עם הבהלה מהאבדות הכבדות במלחמה הפכו במהרה להלם: באוקטובר 1940 התפרסמה בכל העולם התמונה של הגיבור הלאומי, הגנרל פטן, לוחץ את ידו של הפושע הנתעב היטלר, כפי שמתאר בספרו המרתק ג'וליאן ג'קסון, פרופ' בדימוס להיסטוריה באוניברסיטת קווין מרי בלונדון.

המשפט עצמו, לב ליבו של הספר, מתואר בפרטי פרטים, לעתים מייגעים, אבל בכישרון סיפורי רב. הוא כולל ציטוטים מפורטים של עדי התביעה וההגנה, כאשר ג'קסון מסתמך על ארכיונים מפריז, מוושינגטון, ומלונדון, וגם אלו של ממשלת וישי שנפתחו ב-2015. בתחילת המשפט ביקש פטן, שלא כמקובל, להשמיע הצהרה. הוא קם על רגליו, פרש ערמה של דפים מודפסים שהוא מולל בידיו בעצבנות, וקרא מהם בקול רם וצלול כשהוא פונה לא רק לבית המשפט אלא לעם הצרפתי כולו.

Julian Jackson, "France on Trial: The case of Marshal Petain", 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: