כניסה
הרשמה לניוזלטר

דווקא בתקופה שבה האינפורמציה שולטת, מעניין לקרוא את הספר "נדודים"

גלית דהן קרליבך | 8 באוקטובר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

העיקר להיות בתנועה

תוכנו של הספר "נדודים" של הסופרת הפולנייה זוכת פרס נובל, מתיישר עם סגנונו, אם אכן אפשר להשתמש במילה "מתיישר" בספר תזזיתי זה. הספר אינו עלילתי במובן המקובל, אלא שילוב מיוחד במינו של אבחנות, רשמי מסע, סיפורי אלף לילה ולילה, מכתבים ואנקדוטות – ואת כולם חוצה הקורא בזיגזוג מרהיב המצדיק את השם שניתן לספר.

בכל תהליך כתיבה, ובוודאי ספרותי, עומד מנגנון שלם של בחירה וברירה – של מה נכנס לספר ומה נשאר בשולחן הסופר. ברור שתהליך בחירה כזה נעשה גם כאן אבל ייחודו הממגנט של הספר נעוץ בחיקוי החיים עצמם: נראה שבמתכוון נכתבו כל הקטעים האלו ללא יד מכוונת, כביכול, באופן כאוטי ושרירותי – בדיוק כמו החיים. מעניין לציין שכותרת הספר בפולנית היא BIEGUNI – כשמה של כת רוסית מהמאה ה-18, שחבריה האמינו כי עליהם לזוז ולנוע כל העת מפני אימת השטן. הספר אכן עושה את זה יפה וחומק מכל צליפה אפשרית, למשל על ידי התעלמות מופגנת מהקול המספר של הרומן.

גוף ראשון מספר חוויות אישיות ופרטיות ואז חותך לגוף שלישי – לסיפור על אישה וילד שנעלמים באי זעיר – משם הטון מתחלף למדריך תיירים. ואם המטרה היא לשטות בשטן – היא עולה יפה. העיקר להיות בתנועה כל העת.

אולגה טוקרצ'וק, "נדודים", תרגמה מפולנית: מרים בורנשטיין, הוצאת אחוזת בית, ספטמבר 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: