כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד"ר חיים שפירא חוזר בספרו החדש לשורשיו המעניינים בחוג למתמטיקה

נדב רט | 7 באוגוסט 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

חזרה לחשיבה הרציונלית והישרה

את ד"ר חיים שפירא נדמה שכבר אין צורך להציג. הוא אחד המרצים המבוקשים ביותר בישראל, הוא מאופיין במיוחד בזכות סגנונו החד ומעורר המחשבה מחד גיסא, אך המשעשע והמצחיק מאוד מאידך גיסא. שפירא ייחודי בתחומי הדעת בהם הוא עוסק: פילוסופיה ומחשבה כללית, יהדות, ספרות, מתמטיקה מופשטת, תורת המשחקים ועוד. תלמידיו ושומעי לקחו, כמוני, אוהבים לשמוע אותו בכל מגוון הנושאים מתוך חיבה לזווית המיוחדת דרכה הוא ניגש לדברים, וכמובן בזכות צורת העברת התכנים – בכתב ובעל-פה.

בספר זה חוזר שפירא אל כור מחצבתו (התחומים בהם קיבל את תאריו) – מתמטיקה ככלל וסטטיסטיקה בפרט. הוא מתחיל בהסברים פשוטים ביותר המבהירים מהי סטטיסטיקה וכיצד היא משפיעה כמעט על כל דבר בחיי היום-יום שלנו. וככל שהספר מתקדם הפרקים הופכים להיות מורכבים עוד ועוד. שפירא מרבה לבקר את השימושים השגויים והמניפולטיביים הנעשים באמצעות מספרים, ומשתדל להבהיר כיצד נכון להשתמש בסטטיסטיקה ככלי חשוב לקבל החלטות מושכלות.

ניקח לדוגמה את מדד העוני, באמצעותו ישראל מוצגת בכלי התקשורת כאחת המדינות העניות ב-OECD, בעולם או אפילו "במערכת השמש כולה". שפירא מבקר את השימוש המניפולטיבי של התקשורת בנתון ומבקש להבהיר לנו בצורה מסודרת כיצד מחושב מדד העוני. הפרק העוסק בנושא מסביר את המושגים הנדרשים להבנתו: עוני מוחלט לעומת עוני יחסי. עוני מוחלט הוא כזה הגורם לרעב, ונמדד היום על בסיס הכנסה של 1.9 דולר לאדם ליום. עוני יחסי, לעומת זאת, נקבע לפי היותו של אדם מתחת לאחוז מסוים הנמצא מתחת להכנסה החציונית במדינה מסוימת. מורכב? אל דאגה, לשם הבהרת הנושא יוסברו המושגים חציון, אפקט השפעה מוחלט ויחסי, שוויון ועוד.

חיים שפירא, "תנינים, הימורים וימי הולדת", כנרת זמורה, מאי 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: