כניסה
הרשמה לניוזלטר

סילופים, שכתובים, מחיקות ותוספות הם חלק בלתי נפרד מכתיבת ההיסטוריה

דינה גורדון | 4 באפריל 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

לפני שאתם לומדים היסטוריה, תבדקו מי ההיסטוריון

בתיעוד ההיסטוריה משתתפים לא רק היסטוריונים מהאקדמיה. ההיסטוריה מועברת בספרי זיכרונות של גנרלים מפורסמים (כמו דווייט אייזנהאואר או משה דיין), ביומנים ובאוטוביוגרפיות של מדינאים או אזרחים מהשורה (כמו וינסטון צ'רצ'יל או אנה פראנק), בתיאורים של עדי ראייה, וברומנים ומחזות (כמו "ריצ'רד השני" של שייקספיר או "מלחמה ושלום" של טולסטוי). אולם האם אפשר בכלל לתאר אירועים היסטוריים באופן אובייקטיבי? השאלה הזו העסיקה אנשי רוח לאורך דורות, ומעסיקה כעת את הסופר ריצ'רד כהן, לשעבר עורך ומנהל של שתי הוצאות ספרים ידועות בבריטניה.

כבר בפתח ספרו החדש הוא מציע תשובה: "כל אדם הכותב על אירוע היסטורי הוא פרשן, פילטר, עם התרומה האישית שלו". בהמשך הוא מונה מכלול של גורמים העלולים להטות תיאור אובייקטיבי של אירועים היסטוריים, בהם השקפת עולם, אמונות דתיות, אופנות אינטלקטואליות שונות, שאיפה לפרסום ועוד.

אחת הדוגמאות הבולטות שכהן נותן לתיאורים סותרים של אירועים היסטוריים, היא בפרק על מלחמת האזרחים האמריקנית (1865-1861). המלחמה העקובה מדם הזו בין מדינות "האיחוד" (בהן ניו יורק, מסצ'וסטס, קליפורניה ועוד) לבין מדינות ה"קונפדרציה" (בהן דרום קרולינה, טקסס, אלבמה ועוד), גבתה את חייהם של יותר מ-600,000 אנשים, יחד משני הצדדים, ובקונפליקט היו מעורבות בסך הכול יותר מ-20 מדינות.

Richard Cohen, "Making History: The Storytellers Who Shaped the Past", 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: