כניסה
הרשמה לניוזלטר

לילדים יש תחושת פליאה על העולם. הם מתבוננים בו בסקרנות תמימה, מתוך עניין אמיתי להבין את…

אריק בס | 9 בפברואר 2023 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

תמונה למחשבה: בועות של החיים

לילדים יש תחושת פליאה על העולם. הם מתבוננים בו בסקרנות תמימה, מתוך עניין אמיתי להבין את הדברים סביבם. אך כשהם מתבגרים ו"נתקעים" בשגרה של הדברים הבנאליים – משפחה, עבודה, לימודים, משכנתה וכדומה – הם מאבדים אט אט מהתחושה הזו.

כיצד נוכל להחזיר לעצמנו את תחושת הפליאה התמימה שלנו מול העולם? בסביבות 1734, הצייר הצרפתי ז'אן-בטיסט סימאון שארדן צייר קומפוזיציה בשם "בועות סבון" – שהיא אחת מסדרת ציורים באותו נושא. הפורמט הריבועי הייחודי של הציור מציג שני נערים צעירים בקומפוזיציה סטנדרטית.

הילד שבמרכז והצמח שלידו הם מוקדי הציור. הצמח חודר לקומפוזיציה, אך רובו נמצא מחוץ לציור. חולצתו הלבנה של הילד מבצבצת מתחת לצבעים החומים ואור טבעי נופל על גופו. שניהם מדגישים את התמימות שבו. בעת שהוא רוכן על עדן החלון הוא נושף בועת סבון. הילד הקטן, אולי אחיו, מציץ ברקע כדי לראות מה יקרה לבועה.

האמן ז'אן-בפטיסט סימאון שארדן (1779-1699) מוכר במיוחד בזכות ציורי הטבע הדומם שלו שקשה לפספס בעת סיור במוזיאון הלובר בפריז. אף על פי שציוריו לא עמדו בקאנון הרגיל של ציורי היסטוריה או מיתולוגיה, שארדן היה אמן אהוב מאוד, במיוחד בזכות החיות והפואטיקה של יצירותיו. הקשרים שהוא יוצר בקומפוזיציה בין הדמויות, הצומח והדומם, הם אלו המעניקים תחושה של הרמוניה לציוריו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: