כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספר חדש מעלה סוגיה אסטרטגית הדורשת חשיבה ותכנון מבעוד מועד

נדב רט | 8 בדצמבר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

איראן תהפוך בקרוב למדינה גרעינית. מה אז?

את נושא ספרו החדש של ההיסטוריון ישי פרס היינו מצפים למצוא בספרים מסוגה אחרת לגמרי – דיסטופיות מפחידות מהסוג המנבא את חורבן העולם, או לפחות את השמדתה של מדינת ישראל. הנחת המוצא של ספרו היא שככל הנראה, מתישהו בשנים הקרובות תהפוך איראן למדינה בעלת יכולות גרעיניות. לאירוע כזה יהיו השלכות על מדיניות הביטחון, החוץ, הפנים, הכלכלה והאסטרטגיה הישראלית. אין מקום בו לא יידרש שינוי אם וכאשר נגיע לנקודה הזו. זה הדיון אליו מבקש פרס לקחת אותנו בספר החשוב הזה.

הספר, בחוכמה רבה, אינו עוסק כלל בפוליטיקה. מטרתו היא אחת: לעורר דיון ציבורי אמיתי וחסר פחד בסוגיה הסופר אסטרטגית הזו. לשם כך הוא חוקר את כל ההיסטוריה של הנשק הגרעיני ודולה מן ההיסטוריה הקצרה הזו תובנות חשובות מאוד מהן יש לגזור את רכיבי הדיון הישראלי.

לספר עשרה פרקים. בכל אחד מפרקיו מנוסח דיון עמוק ומשמעותי הנוגע לנשק גרעיני. רוב הדיונים מתחילים בסיפורים אמיתיים ומסמרי שיער הנוגעים לשימוש, תחזוקה או איום בשימוש בנשק גרעיני שהתרחשו ברחבי העולם מאז מלחמת העולם השנייה. הסיפורים מסופרים ביד אמן שמחייה אותם ויוצרת אל מול עינינו מציאות מאיימת, בדרך כלל. הלקחים נלמדים כמובן מלקחי מלחמת העולם השנייה ומהמלחמה הקרה בין ארה"ב לבריה"מ, אך גם מסיפורים על פירוקה של דרום אפריקה מנשקה הגרעיני מרצון, על תאונות תחזוקה שכמעט הביאו לאסונות מרחיקי לכת, וגם מאסונות שהתרחשו בפועל, כמו אסון צ'רנוביל המפורסם.

ישי פרס, "שנית לא תיפול: איך ישראל תשרוד במזרח תיכון גרעיני", כנרת זמורה דביר, ספטמבר 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: