כניסה
הרשמה לניוזלטר

היא חשבה לכתוב סיפור מדע בדיוני שהתרחש בחלל, אך לבסוף כתבה על זמן ומקום שהכירה באופן העוצמתי והאינטימי ביותר

ד"ר שושנה מילגרם | 10 במרץ 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

הרומן הראשון והאחרון של איין ראנד

"אנו החיים" הוא הרומן הראשון שחיברה הסופרת והפילוסופית איין ראנד (1905-1982). הוא פורסם בשנת 1936, עשר שנים לאחר שהיגרה בגיל 21 מרוסיה לארה"ב. ראנד, או בשם ילדותה, אליסה זינובייבנה רוזנבאום, נולדה בסנט פטרבורג וחוותה כמתבגרת את המהפכה הקומוניסטית, על השלכותיה הקשות בגוף ובנפש. היא הבינה שרוסיה הסובייטית היא המקום הרע ביותר עבורה, במיוחד כסופרת לעתיד. הגיבורים שהיא רצתה לתאר והסיפורים שרצתה לספר, לא הותרו אז לפרסום. היא ידעה שהצגת רעיונותיה, באופן אמיתי ומלא, עלולה להביא למותה.

ראנד החלה לחשוב על ארה"ב כמקום אידאלי לחיות בו כשהייתה סטודנטית במכון הממלכתי לקולנוע. היא ביקרה בבתי הקולנוע לעתים קרובות, שם אהבה לצפות בסרטים אמריקניים שהיו כה רחוקים מעולמה: הם הקרינו זוהר, גבורה, אלגנטיות ואופטימיות שופעת. למעשה, הקולנוע הוא שפתח בפניה את האפשרות להימלט מרוסיה.

ראנד קיבלה אישור לנסוע ללמוד קולנוע בארה"ב – בקשה שהייתה סבירה מאוד ברוסיה בתקופת לנין. לנין עצמו אמר כי הקולנוע הוא האמנות החשובה ביותר מבין כל האמנויות וכולם הכירו במומחיות של יוצרי הסרטים האמריקניים. במסיבת הפרידה שלה אמר לה אחד האורחים: "אם ישאלו בארה"ב, ספרי להם שרוסיה היא קבר ענק, ושכולנו גוססים לאט". היא הבטיחה לעשות זאת. כשהרכבת עזבה את התחנה, אביה, שבדרך כלל היה אדם שקט ומופנם, צעק לעברה שתראה לעולם מי היא. והיא אכן עשתה זאת.

איין ראנד, "אנו החיים", מאנגלית: שרון פרמינגר, מארס 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: