כניסה
הרשמה לניוזלטר

איך לכתוב "אֶת" ולא לדבר "על" מבית היוצר של הסופרת פלאנרי או'קונור

גלית דהן קרליבך | 13 בדצמבר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

גאולה וישועה בתוך קדרה מהגיהינום

בתזמון מצוין תורגמו כעת לעברית שני ספרים של הסופרת פלאנרי או'קונור: "טבעה ומטרתה של הסיפורת" – אוסף כתבים של הסופרת בהוצאת דחק (בתרגומו של יהודה ויזן), והשני – הרומן "דם חכם".

קריאה בספר המסות משלימה מאוד את חווית הקריאה החושית והחושנית של הרומן – נושא שאו'קונור מרבה לדבר עליו במסותיה ובספריה. למשל, במסה "טבעה ומטרתה של הסיפורת" שבה מתארת או'קונור את ההכרח של הסופר ליצור בכל החושים, לכתוב "את" ולא לדבר "על". או'קונור יוצאת נגד הרעיון שספרות היא על תוכן מסוים וכדי להמחיש את דבריה היא מביאה קטע מתוך הספר "מאדאם בובארי":

"היא פרטה על המנענעים בביטחון, וידיה חלפו על כל המקלדת מלמעלה למטה בלא להיעצר. בגלל הזעזועים שזעזעוהו ידיה נשמע הכלי הישן, שמיתריו זמזמו, עד לקצה הכפר כאשר החלון היה פתוח, ותכופות היה לבלרו של שליח בית הדין, שעבר בדרך הראשית בגילוי ראש ובאנפילאות לרגליו, נעמד להקשיב לה וגיליון הנייר שלו בידו".

פלאנרי או'קונור, "דם חכם", תרגום: דבורה שטיינהרט, הוצאת כרמל, אוקטובר 2021

גאולה וישועה בתוך קדרה מהגיהינום

איך לכתוב "אֶת" ולא לדבר "על" מבית היוצר של הסופרת פלאנרי או'קונור

גלית דהן קרליבך | 13 בדצמבר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

פלאנרי או'קונור, "דם חכם", תרגום: דבורה שטיינהרט, הוצאת כרמל, אוקטובר 2021

בתזמון מצוין תורגמו כעת לעברית שני ספרים של הסופרת פלאנרי או'קונור: "טבעה ומטרתה של הסיפורת" – אוסף כתבים של הסופרת בהוצאת דחק (בתרגומו של יהודה ויזן), והשני – הרומן "דם חכם".

קריאה בספר המסות משלימה מאוד את חווית הקריאה החושית והחושנית של הרומן – נושא שאו'קונור מרבה לדבר עליו במסותיה ובספריה. למשל, במסה "טבעה ומטרתה של הסיפורת" שבה מתארת או'קונור את ההכרח של הסופר ליצור בכל החושים, לכתוב "את" ולא לדבר "על". או'קונור יוצאת נגד הרעיון שספרות היא על תוכן מסוים וכדי להמחיש את דבריה היא מביאה קטע מתוך הספר "מאדאם בובארי":

"היא פרטה על המנענעים בביטחון, וידיה חלפו על כל המקלדת מלמעלה למטה בלא להיעצר. בגלל הזעזועים שזעזעוהו ידיה נשמע הכלי הישן, שמיתריו זמזמו, עד לקצה הכפר כאשר החלון היה פתוח, ותכופות היה לבלרו של שליח בית הדין, שעבר בדרך הראשית בגילוי ראש ובאנפילאות לרגליו, נעמד להקשיב לה וגיליון הנייר שלו בידו".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
למה הפכה בימינו הסבתא רבתא של דוד המלך

דינה גורדון

הסיפור על רות המואבייה שונה במהותו מסיפורים מקראיים אחרים הגדושים בסצנות של קנאה, מרמה ואלימות, טוענת בספרה החדש אילנה...

ככה זה היה אצל אניטה שפירא

צוות אפוק

לאורך שנים רבות פרסמה ההיסטוריונית אניטה שפירא, הידועה במומחיותה בסוגיות ציוניות, ביוגרפיות היסטוריות של אישים מרכזיים בתולדות...

לא היה ציוד מתאים לניתוח מוח, אז הוא הביא מסור

דינה גורדון

ד"ר דילן אלגלה (Ellegala) היה זקוק לחופשה לאחר שסיים את לימודיו כנוירוכירורג בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד. היה...

תמונה למחשבה: הקשיים הם רק חלק מהדרך

אריק בס

תלאות החיים מצליחות לעתים להציף אותנו. הן גורמות לנו לעשות דברים שלא היינו עושים במצב רגיל, כמו לפגוע בעצמנו או בקרובינו. מה...

הקשר בין אמונה לאמת היסטורית

נדב רט

ביקורת המקרא בדרך כלל מחלקת, ואולי אף יוצרת, את קו השבר שבין שני המחנות של לומדי התנ"ך. חובשי ספסלי הישיבות מתעלמים ממנה לחלוטין,...

תמונה למחשבה – כיצד הצליח הרקולס לעלות לשמים?

לודוויק ג'נאן

במשך ארבע שנים עמל הצייר הצרפתי פרנסואה למוין על ציורו "האפותיאוזה של הרקולס" (1736) בתקרת סלון בארמון ורסאי. למוין...

האם לנצרות יש חוב ליהדות?

דינה גורדון

ספרים רבים נכתבו על ההיסטוריה של היהודים. מה יכולה להיות אם כך הסיבה לכתוב ספר עב כרס נוסף? המחבר, פול ג'ונסון, נותן לכך תשובה מפתיעה...

המהפכן היהודי

נדב רט

לעתים נדמה שרבי נחמן מברסלב היה איתנו מאז ומעולם. ברבות השנים הוא הפך להיות דמות פולחנית, מיתולוגית כמעט, המוכרת לכל יהודי וישראלי. יש לכך...

שתפו: