כניסה
הרשמה לניוזלטר

הן מכווצות את איברי העיכול ושותות את המים שהצטברו בשריריהן. ספרו של סקוט ויידנסאול צולל ליכולותיהן המופלאות של הציפורים הנודדות

דינה גורדון | 11 באוקטובר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

נפלאות האודיסיאה של ציפורים נודדות

הן מגדילות את מסת השרירים שלהן בלי לעשות אימוני כושר, זוללות שומן בלי לפתח מחלת לב או סוכרת, גומאות מרחקים של עשרות אלפי קילומטרים ברציפות לאורך ימים ארוכים, ללא מזון ושתיה, ואפילו מנמנמות תוך כדי תנועה נמרצת קדימה. זה נשמע כמו מדע בדיוני או יכולות על טבעיות של יצורים מסתוריים. למעשה אלו רק חלק מהיכולות הטבעיות של ציפורים נודדות.

כך למשל, ציפור בשם לימוזה (Godwits), עפה עם להקתה לאורך 11,587 ק"מ (או כ-115 פעמים רצופות של אולטרה מרתון) ללא הפסקה, ממערב אלסקה הקפואה לניו זילנד. כדי להתכונן היטב למסע המפרך, שאורך שמונה או תשעה ימים, הלימוזות מאביסות את עצמן בשכבות של שומן מתולעים שהן זוללות באלסקה ובמשך כשבועיים הן יותר ממכפילות את משקלן.

כעת האנטומיה הפנימית שלהן עוברת ארגון מחדש: איברי עיכול כמו הקיבה והמעיים, שכעת הן כבר לא זקוקות להם, מתכווצים ומתנוונים, ואילו שרירי החזה, שמפעילים את הכנפיים, מכפילים את המסה שלהם, וכך גם שריר הלב. הריאות מגדילות גם הן את יכולת הקיבול שלהן. אחרי שעברו את ניו זילנד, הלימוזות עוצרות למנוחה באוסטרליה – שם איברי העיכול שלהן חוזרים למצבם הרגיל במהירות, והן שוב מאביסות את עצמן להמשך המסע לכיוון סין וקוריאה. כך הן עוברות מחזורים של זלילה, התנוונות וצמיחה מחדש של האיברים לגודלם הרגיל עד שהן חוזרות שוב לאלסקה.

Scott Weidensaul, "A World on the Wing: The Global Odyssey of Migratory Birds", March 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: