כניסה
הרשמה לניוזלטר

אין לאף אחד ספק שהחברה שלנו משוסעת. ספר חדש טוען שאם נבין מה גורם לקונפליקטים להחמיר עד כדי יצירת מחנות המקדמים אלימות ושנאה, נוכל למתן את האש

דינה גורדון | 12 במאי 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

יש קונפליקטים שיכולים להרוג

בחברות חופשיות שימור מגוון רחב של דעות הוא תנאי הכרחי לשימור הדמוקרטיה. קונפליקטים בחברות כאלה יכולים להגיע לטונים גבוהים, אך כל עוד הם מתנהלים מתוך כבוד הדדי, הקשבה וסקרנות, הם חיוניים לשיפור מתמיד של התנהלותנו במישור המדיני, הציבורי והעסקי.

הבעיה היא שלעתים קונפליקטים שמתחממים יותר מדי, גורמים לכל צד להתבצר יותר ויותר בעמדותיו ובדעותיו. הסקרנות נעלמת, וכך גם היכולת להקשיב באמת לטיעוניו של הצד השני. כשהקונפליקט מחריף ועובר נקודת שיא מסוימת, העובדות וההשקפות השונות שבעטיין רבנו הופכות לעמומות ורחוקות, והקונפליקט עצמו הופך לגיבור הראשי – לכוח המניע.

בשלב זה הדברים מתדרדרים במהירות – כל צד רואה את הקונפליקט כמאבק של "הטובים" מול "הרעים", "הם" מול "אנחנו", כאשר "אנחנו" בטוחים שהצדק איתנו. בעיני כל צד, הצד השני הופך להיות גוש אחיד ואיננו מסוגלים לראות את הניואנסים ומגוון הדעות שבתוכו. הוא הופך להיות אויב מסוכן. וכאשר "אנחנו" נתקלים ב"הם" בערוצי החדשות או באופן אישי, אנו עשויים להרגיש ב"חרדה מהולה בזעם, כאשר אנחנו מקשיבים לדברים המטורפים, המוטעים, והמסוכנים ש'הם' אומרים", כותבת הסופרת והעיתונאית אמנדה ריפליי בספרה החדש. כאשר מגמת התדרדרות הקונפליקטים מתרחבת בחברה, היא עלולה להתבטא בעימותים הרסניים במישור המדיני, במקומות עבודה, בתוך הקהילות ובמשפחות.

High Conflict: Why We Get Trapped and How We Get Out by Amanda Ripley, April 6, 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: