כניסה
הרשמה לניוזלטר

בתי ספר בזיכיון (צ’רטר סקול) מצליחים לקדם תלמידים שבתי ספר ציבוריים התייאשו מהם – כך מנסה להוכיח תומס סואל בספר חדש

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2020 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

ביקורת ספר: מהו היתרון בבתי ספר אלטרנטיביים

מדוע ילדים מרמה סוציו אקונומית נמוכה בארה"ב, שחורים והיספנים, מצליחים להגיע להישגים גבוהים הרבה יותר בבתי ספר אלטרנטיביים, מאשר בבתי ספר ציבוריים? תומס סואל (Thomas Sowell) מנסה לתת תשובה לכך בספרו החדש. סואל הוא כלכלן, מבקר חברתי ופילוסוף אפרו-אמריקני ידוע שחיבר יותר מ-50 ספרים. בספרו החדש נראה שעתיד החינוך של ילדי השכבות החלשות בוער בעצמותיו.

הספר עוסק בסוג אחד של בתי ספר אלטרנטיביים שהפכו ליותר ויותר פופולריים בארה"ב ב-30 השנים האחרונות: בתי ספר בזיכיון (Charter Schools). אלה בתי ספר ציבוריים חצי אוטונומיים, שמקבלים מימון ציבורי. הם פועלים על פי חוזה בינם לבין המדינה או המחוז, שמשחרר אותם מחלק מהתקנות והחוקים המחייבים בתי ספר ציבוריים, אבל מאלץ אותם לעמוד בתוצאות הפדגוגיות שנקבעו על פי הזיכיון.

סואל מתמקד בבתי הספר בניו יורק ועורך השוואה בקרב בתי ספר דומים ציבוריים שאף שוכנים באותו בניין, והם בעלי הרכב אתני דומה. כדי להשוות בהישגים, השתמש סואל בשני מבחנים שנתיים שניתנו על ידי מחלקת החינוך של מדינת ניו יורק, הן לתלמידי בתי ספר ציבוריים והן לתלמידים בבתי ספר בזיכיון, בשפה האנגלית ובמתמטיקה.

Thomas Sowell, "Charter Schools and Their Enemies", June 2020

שתפו: