כניסה
הרשמה לניוזלטר

תשכחו מכך שהממשלה יכולה לפתור את הבעיות של המעמדות החלשים בחברה. יש בעיות שפתרונן יגיע על ידי הקניית ערכי הבורגנות של המעמד הבינוני, נטען בספר חדש

דורית דינור | 16 במרץ 2020 | תרבות ואמנות | 4 דק׳

ביקורת ספר: מי הורג את הנורמות הבורגניות, והאם הן חשובות לחברה שלנו

"בורגנות" הפכה בעידן העכשווי לשם גנאי שאנשים סולדים ממנו. רעיונות מרקסיסטיים, שחלחלו לחברה לאורך עשרות שנים, השרישו סלידה ופחד משימוש במושג ומהזדהות איתו. כעת, ספר חדש: Who Killed Civil Society? מאת הווארד הוסוק (Husock), מנסה להפוך את המגמה – ערכי הבורגנות מתוארים על ידו כמטרה שכדאי לשאוף אליה.

הוסוק, עיתונאי, חוקר וסופר שכתב שני ספרים בנושאי פילנתרופיה ומדיניות ציבורית, ומכהן כסגן נשיא מכון מנהטן השמרני לחקר מדיניות ציבורית בארה"ב, מתרכז בספרו בנושא העוני. הוא כותב כי כדי לצאת ממעגל העוני, אנשים זקוקים לא רק לתוכניות רווחה ממשלתיות ולעזרה חומרית, אלא בעיקר למישהו שיעודד אותם לנהוג על פי הנורמות הבורגניות, ויקנה להם מוטיבציה לסמוך על עצמם ולשנות את מצבם. כשהוסוק כותב על "נורמות בורגניות" הוא מתכוון לערכים הבורגנים של מעמד הביניים – אלו המעמידים במרכז את חיי המשפחה, את הפרנסה בכבוד, את ההשכלה, ומעלים על נס נורמות כמו חריצות, הישגיות ושליטה עצמית בתור ערכים שיכולים לעודד אנשים לצאת ממעגל העוני.

השאלה איך לעזור לעניים הייתה מאז ומתמיד אתגר גדול עבור ארה"ב. עד לפני כמאה שנים מי שעזרו היו מתנדבים במוסדות פרטיים, חלקם דתיים. כבר ב-1744, לפני שארה"ב הייתה מדינה עשירה, נחקק במסצ'וסטס "חוק העוני" שחייב כל עיר לפתוח בית מחסה לעניים וכלל דרישה לשינוי נורמות התנהגות העשויות להיות מנוף ליציאה מהעוני.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: