כניסה
הרשמה לניוזלטר

בניגוד לתחזיות קודמות שבישרו על פיצוץ אוכלוסין ומחסור במשאבים בכדור הארץ, נצפית דווקא תופעה מדאיגה הפוכה – שיעורי הילודה במערב צונחים בחדות. מדוע זה קורה, מהן הסכנות והאם ניתן להפוך את המגמה?

10 באוקטובר 2024 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

רקפת תבור, מאיה מזרחי

תרבות ה"צ'בול" הגלובלית: כיצד מרדף הקריירה מאיים על עתיד האנושות?

עד לא מזמן, הדאגה המרכזית הייתה מפני עולם הסובל מצפיפות יתר, שאינו מצליח לספק לתושביו הרבים את צורכיהם הבסיסיים. בספרו רב-המכר "The Population Bomb" (1970), פרופ' פול ארליך (Paul Ehrlich), ביולוג מאוניברסיטת סטנפורד, מזהיר כי "המאבק להאכיל את כלל האנושות הגיע לסופו. בשנות ה-70 וה-80 מיליוני אנשים יגוועו ברעב".

כבר שנים שקיימים חששות לגבי מגמה זו. בשנת 1960 עמדה אוכלוסיית העולם על כ-3 מיליארד בני אדם, וב-1975 המספר כבר חצה את רף ה-4 מיליארד. מעט לפני סוף המאה, באוקטובר 1999, אוכלוסיית העולם הגיעה ל-6 מיליארד. היום האוכלוסייה העולמית עומדת על יותר מ-8 מיליארד. בשנת 2017, תחזיות האו"ם העריכו כי עד סוף המאה ה-21 אוכלוסיית העולם תגיע ל-11.2 מיליארד, וכי שיעור הלידות העולמי ימשיך לעלות, אולם בחינה מעמיקה יותר של נתונים מהעשור האחרון, חושפת תמונה שונה לחלוטין.

בעוד שבשנות ה-50 עמד שיעור הילודה העולמי על כמעט 5 ילדים לאישה, בשנת 2021 הוא ירד ל-2.3 בלבד, כאשר הרף הדרוש לשם שמירה על יציבות האוכלוסייה הוא ממוצע של 2.1 ילדים לאישה.

עיצוב אילוסטרציה: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה ניתן ללמוד מהמשקיעים הגדולים בעולם: הענק הלא מפורסם – וולטר שלוס

גלעד סלונים, יואב זליקוביץ

מיתוס האינטליגנציה היהודית: האם יש בו אמת?

איל לוינטר

האנשים שהצילו את הילדים שאיש לא רצה

דינה גורדון

"מטחנת בשר": האם בתי ספר אמריקניים מסוכנים לנפש?

איל לוינטר

"העבדות עדיין קיימת היום ואני הוכחה חיה"

יאן יקיאלק

מתן זכויות לטבע – הרעיון המוגזם החדש?

איל לוינטר

שתפו: