כניסה
הרשמה לניוזלטר

ההיסטוריה האנרכיסטית החבויה של אמנים מודרניים מוערצים כמו קורבה, פיקאסו ודאלי, חושפת את הסיבות שבגללן איננו מסוגלים להבחין היום בין אמנות לקשקוש ובין יופי לכיעור

11 בנובמבר 2020 | תרבות ואמנות | 28 דק׳

איל לוינטר, מאיה מזרחי

פיקאסו, קורבה וההיסטוריה האנרכיסטית של האמנות המודרנית

בסצנה מתוך הסדרה הפופולרית "אמילי בפריז", אמילי יושבת בבית קפה מפורסם בפריז, "קפה דה פלור", לוגמת יין ופותחת בשיחה עם הבחור הצרפתי שיושב לידה. הוא מספר לה כיצד סימון דה בובואר וז'אן פול סארטר הפכו את בית הקפה הזה למפורסם בתקופה שבה עמד ריק. סיפורו ממשיך לבית הקפה שממול – "קפה לה דה מאגו". קפה לה דה מאגו היה מלא באנשים מאחר שאמנים כמו פיקאסו והמינגווי נהגו לשבת בו באופן קבוע. אך סארטר ודה בובואר החליטו ש"לה דה מאגו" "היה [בית קפה] בורגני מדי מכדי לשבת בו", הסביר הצרפתי לאמילי, אז הם עברו לקפה דה פלור שהפך עקב כך לבית הקפה הכי "קול" בפריז.

הקשר הזה בין האמן הבוהמיין האנטי-בורגני לבין הרומנטיקה שנוטפת ממנו בסרטים, בספרים או בשירים, נראה לנו טבעי לגמרי היום. כבר עשרות שנים שהתרבות הפופולרית מטפטפת לנו שלהיות אמן מהפכן זה מגניב, שלהיות אוונגרד, חדשני, עני, המעלה רעיונות שמטרתם לשחרר את החברה מהעול המסורתי שממנו צמחה – זה שווה ערך לאדם שהוא חכם, עמוק, רומנטי ומעורר השראה.

הילה דומה נוצרה גם מסביב לאמנות המודרנית שנוצרה בידי אמנים אוונגרדים. הפירוק של הציור והמעבר אל המופשט, השימוש הנועז בצבעים ושבירת הקומפוזיציה הם ביטוי, כך נהוג לחשוב, לחופש הביטוי של האמנים אל מול החוקים הנוקשים של האמנות המסורתית. אחת האמירות שאנחנו שומעים לא מעט היא שהאמנים האוונגרדים לא היו מוערכים בזמנם – כשהדוגמה הקלאסית היא ואן גוך שמכר ציור אחד בלבד בחייו. זאת הסיבה, מסבירים לנו, שהם היו גדולים כל כך – רק היום אנחנו מסוגלים להבין באמת את גאונותם.

מבקרת מתבוננת ביצירת האמנות 'Chapel of Marxism' בתערוכה "Karl Marx forever" שהוצגה במוזיאון הלאומי של רוסיה בסנט פטרסבורג באוקטובר 2018 | [Olga Maltseva/AFP via Getty Images]

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
צופן ישמעאל: מקור הסכסוך הדתי מול המוסלמים, והאם ניתן לפצח אותו

קרן זריהן, מאיה מזרחי

הרב אורי שרקי נסע להיפגש עם מנהיגים רוחניים בעולם המוסלמי בניסיון לחולל שינוי אצלם אחרי טבח ה-7 באוקטובר. "קיימתי איתם שיחות גלויות, שבהן שאלתי שאלות תיאולוגיות וקיבלתי תשובות שלא הייתי מצפה בכלל לשמוע מהעולם המוסלמי"

כסף במעטפות: התעשייה המשגשגת של ההגירה הבלתי חוקית

מאיה מזרחי

ארה"ב, בשיתוף עם האו"ם והאיחוד האירופי, הקימו "תחנות" לאורך נתיבי ההגירה בהן משלמים כספים במזומן למהגרים בלתי חוקיים – בדרכם ליעד. טוד בנסמן, ממרכז המחקר לענייני הגירה בארה"ב, שראיין את המהגרים, את המבריחים ואת האנשים המחלקים את הכסף – מתריע: ״משבר ההגירה שאנו רואים כעת קשור באידיאולוגיות המתפשטות מתחת לפני השטח, לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו״

מהי "מחלה X", ומדוע ארגון הבריאות העולמי מתכונן אליה?

קרן זריהן

בשנים האחרונות נערך ארגון הבריאות העולמי לתרחיש של התפרצות המגפה הבלתי צפויה הבאה

"כחוקר אני רוצה לייצר מול המחבל מצב שהוא מספר לי את צפונות ליבו. אני רוצה לדעת דברים שיעזרו לי להציל אנשים"

איל לוינטר

משה פוזאילוב נחשב לבכיר חוקרי השב"כ בשני העשורים האחרונים. בריאיון למגזין אפוק הוא נכנס לראשם של מחבלים, מדבר על שיטות שכנוע שלמד במהלך חקירות שב"כ, מתייחס לתפיסה האמריקנית של המזרח התיכון וגם צולל לפתרון ביום שאחרי

השתלטות הכסף הזר: קטאר, סין וערב הסעודית קונות את האקדמיה

איל לוינטר

הן מזרימות מאות מיליוני דולרים לאוניברסיטאות, מנסות לקנות את שתיקתן ומרחיבות אט אט את השפעתן האידאולוגית, המנוגדת לערכי המערב. כך זה נראה

"בחוגים משפיעים מאוד יש אידיאולוגיה שלטת המחלקת את העולם למדכאים ולמדוכאים"

מאיה מזרחי

מבט על האידיאולוגיה ששוטפת את האוניברסיטאות ומצדיקה אונס, עריפת ראשים ותמיכה בטרור

שתפו: