שנה לפני מותו כתב עמנואל קאנט חיבור ארוך בו שטח את העקרונות הפילוסופיים וגם המעשיים שלפיהם אנחנו צריכים, להבנתו, לחנך את ילדינו
מאיה מזרחי | 8 בפברואר 2024 | פילוסופיה | 13 דק׳
מדריך החינוך להורים של הפילוסוף הנחשב ביותר בעת החדשה
נקודת המוצא של רבים מאיתנו בבואנו לחנך ילדים, היא תועלתנית – אנו רוצים להקנות להם כלים כדי שיוכלו להסתדר בעתיד בחברה – לרכוש השכלה, למצוא עבודה ולהקים משפחה. רעיון שמערכת החינוך הישראלית דוחפת גם כן, כאשר היא שמה דגש הולך וגובר על מקצועות שימושיים כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים, לעתים על חשבון מקצועות הומניים.
כמובן שחשוב לנו שהילדים יהיו אזרחים ערכיים ונורמטיביים התורמים לחברה, ולכן אנו מלמדים אותם להתחשב באחרים, לא לגנוב ולהתנהל ביושרה. עם זאת, לא נרצה שינצלו אותם, ולכן לעתים נלמד את ילדינו להיות ממולחים. "אסור לפגוע באחרים, אבל אם מישהו מכה או מקלל אתכם – אתם יכולים להחזיר", נסביר להם; "אסור לשקר, אבל שקר לבן זה בסדר". אנו אומרים להם "לעמוד על שלהם מול אחרים" ומעריצים אנשים בעלי "עמוד שדרה" – אלה הקובעים לעצמם כללי התנהגות מסוימים ופועלים לפיהם, גם אם בנסיבות מסוימות התנהגותם גורמת לאחרים אי נוחות ואולי אפילו נזק.
עמנואל קאנט (1804-1724), הנחשב לפילוסוף החשוב ביותר בעת החדשה, חשב שגישה כזו מוטעית מיסודה. ב-1803, שנה לפני מותו ו-23 שנה אחרי פרסום ספרו המפורסם "ביקורת התבונה הטהורה", כתב קאנט חיבור ארוך "על החינוך" (über Pädagogik), בו שטח את העקרונות הפילוסופיים וגם המעשיים שלפיהם אנחנו צריכים, להבנתו, לחנך את ילדינו.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו