כניסה
הרשמה לניוזלטר

מהמחקר החלוצי של אבינגהאוס על "עקומת השכחה" ועד לאסטרטגיות למידה עכשוויות – שלושה כלים לשמירת מידע לטווח ארוך וליישומו בחיינו

מאיה מזרחי | 9 בדצמבר 2024 | פסיכולוגיה | 12 דק׳

אסטרטגיות למידה: איך לזכור יותר ולהבין לעומק

הפסיכולוג הרמן אֶבּינְגהַאוּס היה נחוש להבין את תהליכי הזיכרון והלמידה של בני האדם, ולכן החל לערוך על עצמו סדרת ניסויים חדשנית. ב-1878 הוא יצר מאגר ייחודי של 2,300 הברות חסרות משמעות כמו DAX, BOK ו-YAT, בחר באופן אקראי רשימת הברות מהמאגר, ולאחר מכן רשם אותן במחברת ושינן אותן בקצב אחיד.

אבינגהאוס תיעד את מספר החזרות שנדרשו כדי לזכור כל סדרה בשלמותה, וגילה שהוא יכול לזכור 8-6 הברות לאחר קריאה אחת בלבד, אך רשימות ארוכות דרשו חזרות נוספות לשם שינון מלא.

בספרו "על הזיכרון", מ-1885, הוא הציג את ממצאיו, ובהם את מודל "עקומת השכחה" המפורסם. העקומה מתארת את הירידה האקספונֶנְצְיָאלית בזיכרון לאחר הלמידה: בתוך כ-20 דקות, ניתן לשכוח עד 40 אחוז מהמידע החדש, ולאחר שעה – כ-50 אחוז. עם זאת, לאחר השלב הראשוני, קצב השכחה הופך איטי יותר.

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
"אדם יכול להיות מנכ"ל מצליח, לקבל החלטות של מיליוני דולרים, ובגיל 44 לקבל אבחון שהוא אוטיסט"

מאיה מזרחי

וויליאם מיטשל. "רק אתה אחראי לחיים שלך"
האדם שסירב להיכנע למכות הגורל

דינה גורדון

המדענים מגרדים בראש: איך טיול קצר בטבע, או מבט בבניין עתיק – מאפסים את המוח
המדענים מגרדים בראש: איך טיול קצר בטבע, או מבט בבניין עתיק – מאפסים את המוח

צוות אפוק

מי באמת חושב את המחשבות שלנו?
מי באמת חושב את המחשבות שלנו?

מאיה מזרחי

מה גורם לניאו-נאצי להניח את הדגל – ולהניף מזוזה?
מה גורם לניאו-נאצי להניח את הדגל – ולהניף מזוזה?

מאיה מזרחי

אילוסטרציה: מגזין אפוק
כיצד הספורטאים והלוחמים הטובים בעולם מאתגרים את כל מה שידענו על לחץ

רקפת תבור, מאיה מזרחי

שתפו: