כניסה
הרשמה לניוזלטר

אם יש אלוהים והוא טוב, אז מדוע העולם שבו אנו חיים אינו מושלם?

חיים נבון | 7 ביולי 2019 | פסיכולוגיה | 9 דק׳

מדוע יש רוע בעולם?

בשנת 1945 חפרו שני אחים מצרים ליד העיר נאג' חמאדי (שבמצרים), כדי למצוא דשן לשדה שלהם. הם מצאו אוסף עתיק של פפירוסים מהמאות השנייה והשלישית לספירה (המקורות אינם מציינים האם האחים הצליחו למצוא גם את הדשן שחיפשו). הפפירוסים התפרסמו בהדרגה בעולם, ועבר זמן עד שעמדו על חשיבותם. אחד הקבצים נרכש בשנת 1951 בידי מכון יונג בציריך בתור מתנת יום הולדת לפסיכולוג הדגול קרל גוסטב יונג. בסופו של דבר הבינו החוקרים כי מדובר באוסף כתבים של כת מסתורית ומשפיעה: הגנוזיס.

הגנוסטים (ביוונית: "היודעים") שללו את האמונה באל אחד. הם עמדו מול הרוע בעולם והגיעו למסקנה שיש לו רק הסבר אחד. לוּ היה אל טוב השולט בעולם, היה גם העולם טוב. כיוון שהעולם אינו טוב, הם הסיקו שישנם שני אלים: אל טוב וחלש, ואל רע השולט בעולם.

חז"ל מספרים בכמה מקומות על אלישע בן אבויה, חכם המשנה שהפך לכופר ושאף זכה לַכּינוי "אחר". מתיאוריהם משתמע שאלישע לא יכול היה להרפות מבעיית הרע בעולם עד שאיבד את אמונתו היהודית והפך לגנוסטי.

תמונה: shutterstock

תמונה: shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
לבחור לשכוח: האם יש דרך להעלים זיכרונות במכוון?
לבחור לשכוח: האם יש דרך להעלים זיכרונות במכוון?

עידו פוקס

"הם באו לקחת אותי": מה רואים אנשים בימים האחרונים לחייהם?
"הם באו לקחת אותי": מה רואים אנשים בימים האחרונים לחייהם?

רקפת תבור

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
הם סבלו מכאבים – אבל רק כשהפסיקו לחפש בגוף, גילו את הסיבה האמיתית

דינה גורדון

אילוסטרציה: מגזין אפוק
למה אנחנו מרכלים – ואיך זה הורס אותנו מבפנים

צוות אפוק

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
המחיר השקט של הקנאביס

רקפת תבור

תמונת אילוסטרציה: מגזין אפוק
הפסיכולוגיה של יצירת קשרים חדשים והשגת חברים כמבוגרים עסוקים

מאיה מזרחי

שתפו: