כניסה
הרשמה לניוזלטר

היא נכנסת לבתי ספר בישראל ובעולם, ומוצגת כפתרון האולטימטיבי לבעיות החינוך שבמשך זמן רב כל כך ניסו לפתור – האם זה באמת כך? חוקר החינוך, פרופ' ניל סלווין, טוען שלא, ומסביר מה קורה בפועל בבתי הספר

מאיה מזרחי | 21 בספטמבר 2017 | מדע וטכנולוגיה | 14 דק׳

האם הטכנולוגיה טובה באמת למערכת החינוך?

כשפרדריק סקינר ביקר בשיעור המתמטיקה של בתו הקטנה, הציפה אותו תחושה לא נוחה. השנה הייתה 1953, והפסיכולוג האמריקני הידוע מאוניברסיטת הארווארד הבחין שכל תלמיד בכיתת המתמטיקה של בתו לומד בדיוק את אותו נושא, באותה דרך למידה, ובאותה מהירות, אבל לא כולם מצליחים להשיג את התוצאות הרצויות.

הנושא כל כך הטריד אותו, שכעבור ימים מספר הוא החליט לבנות "מכונת למידה" – קופסה קטנה ומוזרה – שתאפשר לילדים להתמודד עם שאלות בקצב שמתאים להם. "המכונה" הציגה שאלות, בזו אחר זו, על צג קטן בקופסה. התלמיד יכול היה להגיב לכל שאלה, ואם השיב נכון, תוגמל. כעבור עשור, "מכונות" דומות החלו להימכר ברחבי ארה"ב, על ידי אנשי מכירות שעברו מדלת לדלת. סקינר, כך נראה, עלה על משהו. אבל בתוך שנים ספורות ההתלהבות מ"המכונות" דעכה, והן נעלמו כלא היו.

איור: יוני גודמן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
אילוסטרציה: מגזין אפוק
האלמנט הקוונטי: האם התגלה המקום שבו נוצרת התודעה?

רקפת תבור

ד"ר ניקולס נורוויץ, מומחה למטבוליזם מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד
המדען שאכל 24 ביצים ביום ונלחם בכולסטרול עם עוגיות אוראו

מאיה מזרחי

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
המנגנון הפיזיולוגי שמסייע בקבלת החלטות תחת לחץ

רקפת תבור

אילוסטרציה
חוקרים הפכו עור של עכבר חי לשקוף באמצעות צבע מאכל

קרן זריהן

איור: מגזין אפוק
הפרדוקס הצרפתי: האם שתייה מתונה של אלכוהול באמת מועילה לבריאות?

רקפת תבור

צילום: Shutterstock
האם להיות קצת שמן יכול להאריך את החיים?

רקפת תבור

שתפו: