כניסה
הרשמה לניוזלטר

רבות עוד ידובר על המחדל הביטחוני והמדיני שהוביל לאסון הקשה והכבד ביותר שידעה מדינת ישראל אי…

ד"ר עומר דוסטרי | 11 באוקטובר 2023 | מחשבות | 5 דק׳

דעה: הניצחון היחיד על חמאס – הקמת יישובים ישראליים על אדמת עזה

רבות עוד ידובר על המחדל הביטחוני והמדיני שהוביל לאסון הקשה והכבד ביותר שידעה מדינת ישראל אי פעם. אולם כרגע, הדיון צריך להתמקד אך ורק בדבר אחדבשאלת המדיניות והאסטרטגיה שיובילו לניצחון מכריע על האויב.

בשני העשורים האחרונים התייחסו ממשלות ישראל אל חמאס כאל שלטון לגיטימי ברצועת עזה, שניתן "לאלף" אותו ולהתנהל מולו ברציונליות ובאמצעים דיפלומטיים וכלכליים. הניסיון לשמן את המנגנון השלטוני של חמאס באמצעות שלמונים מקטאר, העברת דלקים, אספקת החשמל והמים, הכנסת עשרות אלפי פועלים עזתים לשטח ישראל, והגברת המסחר בין ישראל לעזהכל אלו נעשו במטרה לפייס את שלטון החמאס בעזה, ולהטיל עליו מחויבות ואחריות אזרחית וחברתית, מתוך חשיבה כי בראש מעייניו עומדים אזרחי עזה ושרידותו השלטונית.

התפישה הזו התבררה כשגויה וכשלה כישלון חרוץ ומהדהדולא רק בגלל מתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר. במשך שני העשורים האחרונים התמודדה ישראל מול חמאס והג'יהאד האסלאמי (בין היתר) בסדרה של מבצעים וסבבים צבאיים תכופים. זאת חרף כל ההקלות, ההטבות והניסיונות לדיפלומטיה בין הצדדים המעורבים. הכתובת הייתה מרוחה בדם על הקיר, וקברניטי המדינה, כולל בכירי צה"ל, התעלמו, מכיוון שחשבו כי ניתן להפוך את הזאב לכבש תמים שניתן לחיות לצדו.

שתפו: