כניסה
הרשמה לניוזלטר

בהצהרתו בפני מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, אמר רפאל גרוסי כי לארגונו אין גישה מלאה לנעשה באיראן בשנים האחרונות: "הסוכנות איבדה את רציפות הידע ביחס לייצור ומלאי הצנטריפוגות, רוטורים ומפוחים, מים כבדים וריכוז עפרות אורניום"

דורון פסקין | 9 בספטמבר 2024 | חדשות | 2 דק׳

יו"ר סבא"א: מזה שלוש שנים וחצי אין לנו מידע מבוסס בנושא התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית

רפאל גרוסי, יו"ר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הצהיר היום כי הארגון שבראשו הוא עומד אינו יודע בוודאות היכן עומדת תכנית הגרעין האיראנית, לאחר שבמשך שלוש שנים וחצי נמנעה מאנשיו גישה מספקת לאתרי הגרעין של איראן. הוא הביע תקווה כי יוכל להיפגש בעתיד עם נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן, כדי לחדש עם טהראן את הדיאלוג בנושא הגרעיני.

בהצהרתו בפני מועצת הנגידים, אחד משני הגופים הקובעים את מדיניות סבא"א, שהתכנסה בווינה, אמר גרוסי: "המלאי האיראני של אורניום מועשר עד 20% ועד 60% ממשיך לגדול, ואיראן הרחיבה את מספר אשכולות [הצנטריפוגות] בהם היא משתמשת להעשרת UF6 (אורניום שש פלואורי – חומר שמשמש בתהליך העשרת האורניום לייצור דלק גרעיני ונשק גרעיני, ד"פ).

"חלפו יותר משלוש שנים וחצי מאז הפסיקה איראן ליישם את התחייבויותיה הקשורות לגרעין במסגרת ה-JCPOA (הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, ד"פ) [...] ולכן חלפו גם למעלה משלוש שנים וחצי מאז שהסוכנות הצליחה לנהל גישה משלימה באיראן. כתוצאה מכך, איבדה הסוכנות את רציפות הידע ביחס לייצור ומלאי הצנטריפוגות, רוטורים ומפוחים, מים כבדים וריכוז עפרות אורניום".

רפאל גרוסי, מנכ“ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), 9 בספטמבר 2024 | צילום: JOE KLAMAR/AFP via Getty Images

שתפו: