כניסה
הרשמה לניוזלטר

צרפת מוצאת את עצמה במצב בו לאף אחת מהמפלגות אין רוב הדרוש להקמת ממשלה

דורון פסקין | 16 ביולי 2024 | חדשות | 3 דק׳

יותר משבוע אחרי הבחירות בצרפת – אין מועמד לראש הממשלה, סדקים בתוך הגושים המובילים

למעלה משבוע לאחר הסיבוב השני והמכריע של הבחירות לאספה הלאומית בצרפת, אי הוודאות הפוליטית באשר להרכב הממשלה הבאה נותרת בעינה.

כזכור, גוש השמאל, "החזית העממית החדשה", זכה ב-188 מושבים; גוש המרכז הנקרא "אנסמבל", שבמרכזו מפלגת "הרנסנס" של הנשיא מקרון, זכה ב-161 מושבים; ואילו מפלגת הימין העמוק של מרין לה פן סיימה שלישית עם 142 מושבים. כל המפלגות הללו רחוקות מהרוב הדרוש בפרלמנט – 289 מושבים. לפיכך, הממשלה הבאה שתקום תצטרך להיות מבוססת על קואליציה של מספר מפלגות – מצב נדיר למדי בפוליטיקה הצרפתית. לחילופין, הגושים יכולים להסכים על הקמת ממשלת טכנוקרטים של אנשי מקצוע – אפשרות שכרגע נראית גם היא מרוחקת.

מאז הוכרזו התוצאות, מתגלים הסדקים דווקא בשני הגושים שהגיעו למקומות הראשונים ושיתפו פעולה טקטית כדי לבלום את הניצחון החזוי של הימין העמוק. גוש השמאל, המורכב מאיחוד של מספר מפלגות – השמאל העמוק, הירוקים, הסוציאליסטים והקומוניסטים – עדיין מתקשה אפילו להסכים על המועמד שלו לראשות הממשלה. ז'אן לוק מלנשון, מנהיג המפלגה הגדולה בגוש – "צרפת בלתי כנועה" – רואה עצמו מועמד לתפקיד, אולם מפלגות אחרות בגוש מסתייגות ממנו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, מנהיג השמאל ז'אן לוק מלנשון ומנהיגת הימין העמוק מרין לה-פן | צילומים: HANNAH MCKAY/POOL/AFP via Getty Images, SAMEER AL-DOUMY/AFP via Getty Images, LUDOVIC MARIN/AFP via Getty Images

שתפו: