כניסה
הרשמה לניוזלטר

לאחר התוצאות המפתיעות בבחירות, בפני נשיא צרפת עומדות כמה אפשרויות לבחירה לראש הממשלה, אך אף אחת מהן אינה נראית יציבה

דורון פסקין | 8 ביולי 2024 | חדשות | 3 דק׳

הפתעה בבחירות לפרלמנט הצרפתי: הימין נבלם, השמאל מוביל, לאף גוש אין רוב

צרפת נכנסת לתקופה של אי בהירות פוליטית בעקבות תוצאות הסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט שנערכו ביום ראשון.

לפי המדגמים שפורסמו מיד לאחר סגירת הקלפיות, ובהמשך לפי תוצאות האמת, נרשמה הפתעה גדולה כשגוש השמאל "החזית העממית החדשה" הגיע למקום הראשון עם 182 מושבים מתוך 577 המושבים בפרלמנט. למקום השני הגיע גוש המרכז של הנשיא עמנואל מקרון וראש הממשלה גבריאל אטאל עם 163 מושבים; ולמקום השלישי הגיעה מפלגת הימין העמוק "האיחוד הלאומי" בראשות מרין לה פן ומועמדה לראשות הממשלה ג'ורדן ברדלה, עם 143 מושבים.

התוצאות הללו מפתיעות ועומדות בניגוד לתחזיות המוקדמות, וגם לתוצאות הסיבוב הראשון, שצפו ניצחון למפלגת הימין העמוק. בסופו של דבר, החיבור הטקטי בין גוש המרכז לבין גוש השמאל כדי לבלום את ניצחון הימין העמוק התגלה כאפקטיבי. משמעות התוצאה הזו היא שהפרלמנט הצרפתי החדש מורכב משלושה גושים עיקריים, בעלי מדיניות שונה ותוכניות פוליטיות שונות. אף אחד מהגושים לא מתקרב לרוב הנדרש – 289 מושבים. הסיכוי להקמת קואליציה של מרכז-שמאל או מרכז-ימין נראה קלוש. לשלושת הגושים הגדולים גם אין מסורת של עבודה משותפת, ובין שלושת המנהיגים – הנשיא מקרון, מרין לה פן ומנהיג השמאל ז'אן לוק מלנשון – שוררים איבה ותיעוב אישי, מה שמפחית עוד יותר את הסיכוי לקואליציה משותפת.

מנהיגת מפלגת האיחוד הלאומי מרין לה פן, נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיג גוש השמאל ז'אן לוק מלנשון | צילומים: CLEMENT MAHOUDEAU/AFP via Getty Images, Sébastien Courdji/Getty Images, SAMEER AL-DOUMY/AFP via Getty Images

שתפו: