כניסה
הרשמה לניוזלטר

לפי פסיקת בית המשפט העליון, לנשיא לשעבר יש חסינות מפני העמדה לדין על מעשיו הרשמיים מתוקף תפקידו כנשיא. לא ברור כיצד יימשכו ההליכים המשפטיים בתיק זה. טראמפ: "ניצחון גדול עבור החוקה והדמוקרטיה שלנו"

דורון פסקין | 1 ביולי 2024 | חדשות | 4 דק׳

בית המשפט העליון בארה"ב: לטראמפ יש חסינות חלקית בתיק העוסק בבחירות 2020 ובפריצה לקפיטול

בית המשפט העליון של ארה"ב קבע היום (שני) שלנשיא לשעבר דונלד טראמפ יש חסינות מוחלטת לסמכויות הליבה החוקתיות שלו, אך אין לו חסינות על "מעשים פרטיים".

פסיקה זו התקבלה בתיק שמנהל טראמפ, הטוען לחסינות מהעמדה לדין ביחס לאישומים פליליים הקשורים לבחירות 2020 ולאירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021, שהוגשו על ידי היועץ המיוחד המופקד על תיקי טראמפ, ג'ק סמית'. עם זאת, החלטת בית המשפט יוצרת סיבוך, מאחר שהוא לא הורה על ביטול כתב האישום, ולכן לא ברור כיצד יימשכו ההליכים המשפטיים בתיק זה.

ההחלטה התקבלה ברוב של שישה שופטים נגד שלושה. בחוות הדעת כתב נשיא בית המשפט ג'ון רוברטס: "על פי המבנה החוקתי שלנו של סמכויות מופרדות, אופי הסמכות הנשיאותית מזכה נשיא לשעבר בחסינות מוחלטת מפני העמדה לדין פלילי בגין פעולות במסגרת סמכותו החוקתית המכריעה. והוא זכאי לפחות לחסינות לכאורה מהעמדה לדין על כל מעשיו הרשמיים. אין חסינות למעשים לא רשמיים". בית המשפט לא קבע מה נחשב "מעשה רשמי" בהקשר זה, והשאיר זאת לערכאות הנמוכות.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, 30 במאי 2024 | צילום: Seth Wenig-Pool/Getty Images

שתפו: