כניסה
הרשמה לניוזלטר

“המהות של הצעתנו אינה איזושהי הפסקת אש זמנית או הפוגה… אלא סיומו הסופי של הסכסוך”

דורון פסקין | 15 ביוני 2024 | חדשות | 4 דק׳

פוטין הציע תנאים לשלום באוקראינה, זלנסקי והמערב דחו אותם על הסף

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציג ביום שישי את תנאיו להפסקת המלחמה באוקראינה, אך אלו נדחו על הסף על ידי אוקראינה והמערב. במפגש עם צמרת משרד החוץ הרוסי במוסקבה אמר פוטין שכדי לכונן הפסקת אש, אוקראינה תצטרך להסיג חיילים משטחים שרוסיה סיפחה. "היום אנחנו מציעים עוד הצעת שלום קונקרטית, אמיתית. אם גם בקייב ובבירות המערב יסרבו לה, כבעבר, אז בסופו של דבר זה עניינם, אחריותם הפוליטית והמוסרית להמשך שפיכות הדמים. ברור שהמציאות בשטח, על קו המגע תמשיך להשתנות שלא לטובת משטר קייב והתנאים לתחילת המו"מ [בעתיד] יהיו שונים", הצהיר הנשיא הרוסי.

"הרשו לי להדגיש את העיקר", המשיך פוטין, "המהות של הצעתנו אינה איזושהי הפסקת אש זמנית או הפוגה, כפי שהמערב רוצה, על מנת לקזז את ההפסדים, לחמש מחדש את משטר קייב ולהכינו למתקפה חדשה. אני חוזר: אנחנו לא מדברים על הקפאת הסכסוך, אלא על סיומו הסופי. אומר זאת שוב: ברגע שקייב תסכים למהלך אירועים דומה לזה שאני מציע היום, כלומר תסכים לנסיגה מוחלטת של חייליה ממחוזות הרפובליקה העממית של דונייצק, הרפובליקה העממית של לוהנסק, זפורוז'יה וחרסון ובאמת תתחיל בתהליך הזה, אנחנו מוכנים להתחיל במו"מ ללא עיכוב. אני חוזר ואומר, העמדה העקרונית שלנו היא כדלקמן: מעמדה הנייטרלי, הלא מזדהה, נטולת נשק גרעיני של אוקראינה וכן פירוזה ודה-נאציזציה שלה".

פוטין המשיך: "כמובן, יש להבטיח באופן מלא את הזכויות, החירויות והאינטרסים של אזרחים דוברי רוסית באוקראינה, מציאות טריטוריאלית חדשה, מעמדו של האי קרים, סבסטופול, הרפובליקות העממיות של דונייצק ולוהנסק, אזורי חרסון וזפורוז'יה והכרה בנתינים של הפדרציה הרוסית. בעתיד, יש לרשום את כל התנאים הבסיסיים הללו בצורה של הסכמים בינלאומיים בסיסיים. מטבע הדברים, זה גם מוביל להסרת כל הסנקציות המערביות נגד רוסיה. אני מאמין שרוסיה מציעה אופציה שתאפשר לסיים בפועל את המלחמה באוקראינה, כלומר, אנו קוראים להפוך את הדף הטראגי של ההיסטוריה, ולמרות שקשה, בהדרגה, צעד אחר צעד, להתחיל לשקם את יחסי האמון והשכנות הטובה בין רוסיה לאוקראינה ובאירופה בכלל".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במוסקבה, 14 ביוני 2024 | צילום: Natalia Kolesnikova/AFP via Getty Images

שתפו: