כניסה
הרשמה לניוזלטר

על פי דיווח ב"גרדיאן", לנוכח התנגדות ישראלית נחרצת להקמת מדינה פלסטינית, ייתכן כי ארה"ב וסעודיה יחתמו על שורה של הסכמים ובכלל זה הסכם הגנה דו-צדדי, ללא מרכיב הנורמליזציה

דורון פסקין | 1 במאי 2024 | חדשות | 3 דק׳

דיווח: סעודיה מעוניינת לקדם הסכם דו צדדי עם ארה"ב בלבד, אם תנאי הנורמליזציה לא יתקבלו על ידי ישראל

ארה"ב וסעודיה ניסחו שורה של הסכמים בנושא ביטחון ושיתוף פעולה טכנולוגי, שנועדו להיות חלק מהסדר מדיני רחב במזרח התיכון הכולל את ישראל והפלסטינים. אולם בהעדר הפסקת אש ברצועת עזה, ולנוכח התנגדות ישראלית נחרצת להקמת מדינה פלסטינית, ההנהגה בריאד פועלת למימוש תוכנית חלופית וצנועה יותר, ללא מרכיב הנורמליזציה עם ישראל. כך דיווח היום (רביעי) העיתון הבריטי הגארדיאן.

במסגרת אפשרות זו, ארה"ב וסעודיה יחתמו על שורה של הסכמים ובכלל זה הסכם הגנה דו-צדדי, הסכם לסיוע אמריקני בבניית תעשיית אנרגיה גרעינית אזרחית סעודית, ושיתוף ברמה גבוהה בתחום הבינה המלאכותית וטכנולוגיות מתפתחות אחרות.

במקביל, תוגש לישראל הצעה לנורמליזציה של היחסים הדיפלומטיים עם הממלכה בתמורה להסכמה ישראלית לפתרון שתי המדינות. עם זאת, הסעודים מעוניינים שהתכנית החלופית שלהם, דהיינו הסכמים בילטרליים עם וושינגטון, לא תהיה תלויה בהסכמה של ממשלת ישראל.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בפגישתם בוועידת הביטחון והפיתוח בסעודיה, 16 ביולי 2022 | צילום: MANDEL NGAN/POOL/AFP via Getty Images

שתפו: