כניסה
הרשמה לניוזלטר

"ההתנגדות האסלאמית בעיראק" לקחה אחריות למתקפה בה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים, אולם תחת שם זה פועלים מספר ארגונים ומיליציות שונות

דורון פסקין | 30 בינואר 2024 | חדשות | 3 דק׳

עושים סדר: מי בעצם תקף את הכוחות האמריקנים בירדן?

על הצהרת לקיחת האחריות לתקיפת הבסיס על גבול ירדן-סוריה ביום ראשון, שבמהלכה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים, חתומה "אלמקאוומה אלאסלאמיה פי אלעראק" – "ההתנגדות האסלאמית בעיראק". תחת השם הזה בעיראק מוכרים שני גופים חמושים, האחד סוני (שבשנים האחרונות למעשה אינו פעיל) ואחד שיעי.

הארגון הסוני שפעל תחת שם זה היה הזרוע הצבאית של האחים המוסלמים בעיראק, ולכן הוא נקרא לעיתים גם "חמאס עיראק". ארגון זה, שפעל בעיקר באזורים הסונים של עיראק, הוקם לאחר הפלישה האמריקנית למדינה בשנת 2003, והצהיר כי בכוונתו להילחם בנוכחות האמריקנית בעיראק. עם זאת, בשנים האחרונות הוא אינו פעיל ולכן גם לא מעורב בתקיפה על הבסיס הירדני.

"ההתנגדות האסלאמית בעיראק", שלקחה ביום ראשון אחריות על התקיפה, היא למעשה קואליציה של כל המיליציות הפרו איראניות הפועלות בעיראק. השימוש בשם זה החל במהלך אוקטובר 2023, לאחר פתיחת המלחמה ברצועת עזה. גוף זה אחראי לתקיפות על בסיסים אמריקנים בעיראק ובסוריה באמצעות כטב"מים מאז החל העימות בעזה. בשבועות האחרונים החל הארגון לקחת אחריות גם על שיגור כטב"מים לעבר יעדים בישראל.

מחבלי מיליציית "עסאיב אהל אלחק" בעיראק, 25 בנובמבר 2017 | צילום: AHMAD AL-RUBAYE/AFP via Getty Images

שתפו: