כניסה
הרשמה לניוזלטר

מדובר בסנקציות של האו"ם שהיו חלק מהסכם הגרעין שחתם ממשל אובמה ושאר השותפות המערביות בשנת 2015. מכון המחקר האמריקני FDD מזהיר שהסרת הסנקציות תאפשר לאיראן לספק טילים לרוסיה, לחמאס ולג'יהאד האסלאמי

דורון פסקין | 17 באוקטובר 2023 | חדשות | 1 דק׳

פרשנות: אם ארה"ב לא תלחץ על בנות בריתה המערביות לפעול מיידית, מחר יפוג תוקף הסנקציות האוסרות על איראן לרכוש או לספק טילים בליסטיים

אם ארה"ב לא תלחץ על בנות בריתה המערביות לפעול מיידית, מחר (18.10) יפוג תוקפן של הסנקציות מטעם האו"ם האוסרות על איראן לרכוש או לספק טילים בליסטיים. הסנקציות הללו היו חלק מהסכם הגרעין שחתם ממשל אובמה ושאר השותפות המערביות בשנת 2015. ארה"ב פרשה מההסכם בשנת 2018 ולכן רק אחת המדינות האירופאיות שעדיין חתומות על ההסכם יכולות להשתמש במנגנון Snapback המעניק למדינות החתומות על ההסכם אפשרות להאריך את הסנקציות אם הן סבורות שאיראן אינה עומדת בתנאים שלו.

יום רביעי נחשב ל"יום המעבר" לאחריו יוסרו הסנקציות בנושא הטילים, ומומחים בארה"ב מזהירים את הממשל מפני אפשרות זו. ריצ'ארד גולדברג שהיה חבר במועצה לביטחון לאומי בתקופת הנשיא טראמפ, כאחראי על ההתמודדות נגד הצטיידות איראן בנשק להשמדה המונית, אמר לרשת פוקס האמריקנית: "הנשיא נואם ואומר שהוא שבור לב נוכח התמונות של הטבח הנורא ביותר ביהודים מאז השואה והוא מתנגד לחמאס, אך שבוע לאחר מכן הוא מגיש מתנה לספונסר של חמאס, איראן. הלב שלי נשבר לראות את הנשיא מסיר את האמברגו הזה".

יצוין שהאמברגו הזה אושר בשנת 2015 בהחלטה מספר 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם. מוקדם יותר החודש וודנט פאטל, סגן הדובר הראשי של מחלקת המדינה האמריקנית, נדרש לשאלה האם הממשל יאריך את תוקף הסנקציות, אך הוא נמנע מתשובה ברורה והסתפק בהצהרה כי "החלטה 2231 אינה הכלי היחיד שעומד לרשותנו. יש לנו משטר סנקציות משלנו. הצבנו הגבלות ייצוא".

טילים איראניים במוזיאון הצבאי בטהראן, ספטמבר 2019 | צילום: saeediex / Shutterstock.com

שתפו: