כניסה
הרשמה לניוזלטר

סוחרים ומבריחים הפכו מתוחכמים יותר בניסיון למצוא שווקים חדשים ומסלולי הברחה אחרים

דורון פסקין | 20 באוגוסט 2023 | חדשות | 1 דק׳

חשש באירופה כי "הסם של אסד" בדרך ליבשת

על פי דיווח של סוכנות בלומברג, גובר החשש באירופה כי סם הקפטגון, שהפך ענף הייצוא המוביל של המשטר הסורי בסיוע חיזבאללה, בדרכו מהמזרח התיכון לשווקים באירופה. על פי הדיווח, שני בכירים באיחוד האירופי שדיברו בעילום שם טוענים כי על פי מידע מודיעיני שהם נחשפו אליו וכן תדרוכים שהם קיבלו מעמיתים במזרח התיכון, "סביר מאוד" שזרם סם הקפטגון לאירופה יגבר.

קרולין רוז, מנהלת במכון המחקר New Lines Institute for Strategy and Policy היושב בוושינגטון, טוענת כי העובדה שהסחר בסם נתקל בקשיים רבים עקב פעולות הסיכול הגוברות שנוקטות מדינות ערב ובראשן סעודיה על מנת למנוע את הברחת הסם לשטחן, עשוי להביא את הסוחרים לחפש יעדים חדשים. "כמו כל כלכלה אסורה, סוחרים ומבריחים הפכו מתוחכמים יותר בניסיון למצוא שווקים חדשים ומסלולי הברחה אחרים, ואז מנסים ליצור שווקי צריכה בלתי חוקיים. הם מסתגלים ומאמצים גישות חדשניות".

בעבר כבר נעשו ניסיונות להחדיר את הסם לאירופה, אם כי נראה שבשנים האחרונות התמקדו המבריחים במזרח התיכון. בשנת 2019 סיכלו השלטונות ביוון את אחת ההברחות הגדולות של הקפטגון מסוריה כאשר נתפסו 33 מיליון כדורים בשווי מוערך כולל של כ-660 מיליון דולר.

שקים של סם הקפטגון אשר הוחרמו בלבנון על ידי הרשויות | צילום: JOSEPH EID/AFP via Getty Images

שתפו: