כניסה
הרשמה לניוזלטר

סטטיסטיקות מרשימות, מחקרים מעוררי מחלוקת, והאמת המפתיעה שמאחוריהם

איל לוינטר | 9 בספטמבר 2024 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

מיתוס האינטליגנציה היהודית: האם יש בו אמת?

רבים בעולם סבורים שהיהודים חכמים יותר מקבוצות אתניות אחרות. דוגמה לכך אפשר למצוא בסין, שם פורסמו ספרים רבים המנסים להבין את "החוכמה היהודית" וללמוד ממנה, עם כותרות כמו "למדו לעשות כסף עם היהודים" או "היהודים ועסקים: התנ"ך של איך לחיות את החיים". כותרות אלה, שליהודים עשויות להישמע מוזרות ואולי אף אנטישמיות, משקפות למעשה תפיסה רווחת בסין, לפיה היהודים הם יזמים מוצלחים – כפי שרבים בסין שואפים להיות.

מבחינה סטטיסטית, ישנה אולי הצדקה כלשהי לתפיסה זו: יהודים זכו בפרסי נובל במאה ה-20 בשיעור הגבוה פי 100 מהצפוי על פי גודל אוכלוסייתם; הייתה להם גם השפעה משמעותית בתחום השחמט – כ-50% מהשחקנים המובילים בעולם בין 1860 ל-1990 היו יהודים או בעלי הורה יהודי; מתוך 1,253 רופאי ילדים שפעלו בגרמניה בשנת 1933, כמעט מחצית (47%) היו יהודים או הוגדרו ככאלה לפי חוקי הגזע; ובעשור האחרון, יהודים דורגו ברשימת עשירי העולם של "פורבס" בשיעור הגבוה כמעט פי 100 ביחס לשיעורם באוכלוסייה.

אף על פי שיהודים מהווים רק כ-0.2% מאוכלוסיית העולם, הם נוכחים בעמדות כוח רבות. אין זה מפתיע, אפוא, שרבים מסיקים שיהודים חכמים יותר בממוצע. תמיכה לדעה זו אפשר למצוא גם במחקרים מהעשורים האחרונים, שבחנו את רמות ה-IQ בקרב קבוצות אתניות שונות. חלק מהחוקרים, בהם פרופסורים, טענו שליהודים יש IQ ממוצע גבוה יותר מכל קבוצה אתנית אחרת בעולם.

איור: מגזין אפוק

שתפו: