כניסה
הרשמה לניוזלטר

הוא הואשם באינספור תיאוריות קונספירציה ותויג כמי שרוצה לפורר את מרקם הציוויליזציה באמצעות הכסף וההשפעה שלו. אך האם זה באמת כך? מי הוא בדיוק המיליארדר ג’ורג’ סורוס, ומהי הפילוסופיה המדריכה את פעולותיו?

איל לוינטר | 9 ביוני 2024 | חברה והיסטוריה | 21 דק׳

האיש שמושך בחוטים –הפילוסופיה של ג’ורג’ סורוס

שמו של ג'ורג' סורוס, המיליארדר והפילנתרופ היהודי בן ה-93, עומד כבר שנים במרכזן של "תיאוריות קונספירציה" שונות. אילון מאסק השווה אותו לנבל העל "מגנטו" מהקומיקס "אקס-מן" – ה"שונא את האנושות" ו"רוצה לפורר את מרקם הציוויליזציה"; עיתון הניו יורק פוסט טען כי הוא מממן חלק ממחאות הסטודנטים נגד ישראל בקמפוסים ברחבי ארה"ב; וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כתב כי הקרנות שהוא מפעיל "עוינות לישראל".

סורוס, מבחינתו, הקפיד לטעון לאורך שנים כי הוא מותקף שלא בצדק על ידי גורמים אינטרסנטיים שפשוט אינם מבינים את מה שהוא עושה, מפרשים זאת בצורה שגויה או מנסים להסיח את הדעת מנושאים שאינם נוחים להם. כדי לעשות סדר בנושא ולהבין אותו לעומק, צללתי לכמה מספריו, בהם הסביר בפרוטרוט את הפילוסופיה שמניעה אותו ואת תפקיד הקרנות שהקים.

סורוס נולד ב-1930 למשפחה יהודית בהונגריה. כשהיה בן 15-14 הוא חווה את הכיבוש הנאצי, אך ניצל עם משפחתו, לדבריו, בזכות תעודות זהות מזויפות והסתרת הרקע שלהם. לאחר המלחמה, כשהקומוניסטים השתלטו על הונגריה, הוא נסע לאנגליה, שם למד בבית הספר לכלכלה באוניברסיטת לונדון. ב-1956 היגר לארה"ב, נכנס לעולם הפיננסים וההשקעות, והחל לעשות את הונו כסוחר ארביטראז'. הוא קנה נכסים פיננסיים בשוק אחד במחיר נמוך ומכר אותם בשוק אחר במחיר גבוה יותר. אחר כך הקים את קרן הגידור Soros Fund Management והפך לאחד המשקיעים המצליחים בהיסטוריה של ארה"ב, כשהוא גורף הון עתק ממסחר בבורסה.

צילום: Brendan Smialowski/AFP via Getty Images

שתפו: