הוא היה סוציאליסט שהחזיק בדעות פרוגרסיביות, הפך לאחד מאנשי העסקים המשפיעים בארה"ב, וב-2017 מכר לאמזון את רשת המזון הבריא "הול פודס" תמורת 13.7 מיליארד דולר. בריאיון למגזין אפוק מדבר ג'ון מאקי על השנאה הרבה שיש באקדמיה ובקרב הדור הצעיר כלפי הקפיטליזם והשוק החופשי, על אי הבנת מודל המדינות הסקנדינביות ועל דרך הניהול "הקשובה" שהוא מוביל ברחבי העולם
יאן יקיאלק | 5 בספטמבר 2021 | חברה והיסטוריה | 18 דק׳
"הסוציאליזם נוסה 41 פעמים במאה השנים האחרונות. 41 מדינות ניסו את זה, ובכולן זה נכשל"
ג'ון מאקי נחשב לאחד מאנשי העסקים המשפיעים בעולם, גם אם בישראל רבים לא שמעו עליו. הוא אמנם לא ב"חמישייה הראשונה" או השנייה של מנהלים פופולריים כמו סטיב ג'ובס, ביל גייטס וג'ף בזוס, אבל בהחלט אפשר לכלול אותו בחמישייה השלישית לצד מנהלים בעלי השפעה כמו מייסד סטארבקס האוורד שולץ ומנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט.
מאקי הוא המייסד והבעלים של "הול פודס מרקט", רשת סופרמרקטים אמריקנית המוכרת מזון בריא ומעסיקה כ-90 אלף עובדים. ב-2017 נרכשה החברה על ידי "אמזון" של בזוס ששמר על מותג "הול פודס" והרחיב אותו לסניפים נוספים. מאקי הוא גם ההוגה, היזם והאיש שמוביל תנועה של עשרות חברות ענק בארה"ב (סטארבקס, קוסטקו ועוד) וגם בישראל (אינטל ות.מ.מ למשל), המאמינות בדרך ניהול שאותה הוא מכנה "קפיטליזם קשוב", שעוד נחזור אליה.
סיפור חייו היה הפכפך במידת מה. בשנות ה-60 וה-70 למד מאקי פילוסופיה של דתות המזרח, תרגל יוגה ומדיטציה, למד אקולוגיה, הפך לצמחוני וחי שנתיים בקומונה שיתופית באוסטין, טקסס. הוא גידל שיער ארוך וזקן, ואימץ את האידיאולוגיה הפרוגרסיבית ליברלית הגורסת, בהקשר העסקי, כי "עסקים ותאגידים הם מרושעים מעצם מהותם מפני שבאנוכיותם הם מבקשים רק רווחים", כותב מאקי ברב מכר שהוציא ב-2013 יחד עם ידידו פרופ' ראג' סיסודיה מבאבסון קולג' ושתורגם כעת לעברית. "הפילוסופיה הפוליטית הפרוגרסיבית שבה האמנתי לימדה אותי שגם עסקים וגם הקפיטליזם מבוססים מטבעם על חמדנות, אנוכיות וניצול – ניצול של הלקוחות, של העובדים ושל הסביבה, והכול במטרה למקסם רווחים".
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו