הרשמה לניוזלטר

חוקים יכולים אולי לרסן את פעולות האדם ולמנוע ממנו לעשות מעשים רעים מהפחד להיענש, אבל הם…

בן קמינסקי, אלכס וו | 6 באוגוסט 2014 | חברה והיסטוריה | 3 דק׳

״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״

חוקים יכולים אולי לרסן את פעולות האדם ולמנוע ממנו לעשות מעשים רעים מהפחד להיענש, אבל הם לא יכולים לשנות את לבו של האדם. תרבות, מצד שני, יכולה להשפיע ישירות על לבו של האדם ולכוון את מחשבתו ואת מעשיו. אדם המרוסן רק על ידי חוקים עשוי לבצע את הפשע אם הוא יודע שאף אחד לא רואה אותו. אדם המרוסן על ידי כוחה של תרבות המעריכה טוב לב ומוסר יכול להימנע מהפיתוי לעשות מעשה מוטעה אפילו אם אין אף אחד בעולם שידע על כך.

התובנה הזאת הנחתה את התרבות הסינית, והיא הסיבה שהקונפוציאנים העדיפו תמיד חינוך על פני חוקים וענישה. קונפוציוס אמר: ״אם תנחה אותם באמצעות חוקים ותאחד אותם באמצעות עונשים, העם ימנע מהם אבל לא ידע בושה; אם תנחה אותם באמצעות המוסר ותאחד אותם באמצעות כללי ההתנהגות, ידעו הם בושה, וגם יתקנו את דרכם״.

נאמנות, כיבוד הורים וצדק היו בבסיס התרבות הסינית, יחד עם ״חמשת הקבועים״ של קונפוציוס: אנושיות, עשיית המעשה הנכון, המנהג, חוכמה, ולהיות ראוי לאמון. אלה הניחו בסיס לחברה מוסרית המקדשת את ההרמוניה והסובלנות. הערכים האלה התבטאו בספרות הסינית, בשירה ובפילוסופיה.

אולי זו אחת הסיבות שכשעמים זרים כבשו את סין במהלך ההיסטוריה, במקום שישליטו את התרבות שלהם על הסינים הם כמעט תמיד נטמעו בתוך התרבות הסינית והפכו לחלק ממנה.

הטאואיזם והקונפוציאניזם היו בזמנים העתיקים עמודי התווך של התרבות הסינית. ואז, עשתה תרבות נוספת את דרכה מזרחה והגיע לסין: הבודהיזם. בתוך כמה מאות השתלב הבודהיזם בתרבות הסינית, תרם לה מחוכמתו, והפך לחלק בלתי נפרד ממנה.

תקופת שושלת טאנג (617 עד 907 לספירה) הייתה תקופה של פריחה תרבותית עצומה בתרבות הסינית. הקיסר טאי-דזונג שהייתה לו הערכה עצומה לבודהיזם החליט לשלוח את הנזיר שואן-דזאנג אל המערב, כלומר, אל הודו, כדי שיביא את הכתבים הבודהיסטים לסין. הנזיר יצא למסע של 27 שנים, שבהשראתו נכתב אחד הרומנים החשובים בתרבות הסינית: המסע למערב (שתורגם לעברית בתרגום חלקי כ״קוף״ או ״הטאו של קוף״).

הרומן מתאר את מסעם הארוך והמפותל של הנזיר ושלושת עוזריו. דרך התהפוכות, האסונות, הפיתויים והקרבות נגד המפלצות והשדים שמתנכלים להם הסיפור מציג לנו לעומק את הפילוסופיה, השקפת העולם והערכים של התרבות הסינית המסורתית.

תמונה: ויוויאן סונג

כל אחד מהעוזרים של הנזיר היה פעם ישות גבוהה, אך הוענש בשל חטאיו. כך ניתנה להם הזדמנות לתקן את העוולות שביצעו ולכפר על הסבל שגרמו לאחרים. לכל אחד מהעוזרים יש אופי שונה ויכולות שונות. קוף, או סון וו-קונג, הוא בעל יכולות על טבעיות רבות ויכול להפוך את עצמו לכל אדם או חפץ. הוא גם יכול להכפיל את עצמו על ידי כך שהוא נושף באחת משערותיו. אבל יש לו חולשה: הוא נותן לאגו שלו להשתלט עליו, וכך מביא על עצמו צרות רבות. הוא אמיץ, נאמן ובעל תושייה, אבל גם מהיר חמה וחסר משמעת.

החזיר נכנע לחולשות אנושיות כמו עצלנות, תשוקות, גרגרנות ונוחיות. יש לו הרבה פחות יכולות מאשר לקוף, ולכן הוא מקנא בו ורוצה להכשיל אותו. בן החול הוא צנוע, שקט וחרוץ. ביחד הם צריכים לעבור את 81 המצוקות שמתוכננות להם. כל אחת מהן בודקת את אמונתם ואת נחישותם. כדי להצליח לעבור את המצוקות הם צריכים להיעזר ביחד בחוזקות של כל אחד מהם ולהתגבר ביחד על חולשותיהם. למעשה כל אחד מהעוזרים מייצג את כוחותיו וחולשותיו של הנזיר עצמו, כמו גם של כל אחד מאיתנו. המסע למערב למעשה גם מתאר את המסע הפנימי ואת האתגרים שעובר כל מי שרוצה להשיג דרך אמיתית.

עד היום משתמשים בסינית בניב ״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״. הניב הזה לקוח מתוך אחד הפרקים ברומן המסע למערב. במהלך הפרק נתקלים הגיבורים בשד שמתחזה לאלוהות כדי לנסות לסכסך בין הנזיר לבין עוזריו, במטרה לאכול את הנזיר. ״אם לא תיפטר מעוזרך ה׳מרושע׳, לא תוכל להשיג את הכתבים האמיתיים״, השד המחופש אומר לנזיר. הנזיר ותלמידיו מצליחים להבחין בסופו של דבר בתכסיס, מתאחדים בחזרה, מחסלים את השד, וממשיכים במסעם למערב.

הניב ״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״ מתאר את הקשיים והסכנות שבמסע שנאלצו לעבור גם שואן דזאנג ההיסטורי, וגם הדמות ברומן. משתמשים בו כדי לתאר כמה קשה להשיג הוראה אמיתית או ללמוד את המהות של משהו, וכיצד יש לעבור קשיים כדי להצליח בכך.

שתפו את הכתבה:

״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״

חוקים יכולים אולי לרסן את פעולות האדם ולמנוע ממנו לעשות מעשים רעים מהפחד להיענש, אבל הם…

בן קמינסקי, אלכס וו | 6 באוגוסט 2014 | חברה והיסטוריה | 24 דק׳

תמונה: ויוויאן סונג

חוקים יכולים אולי לרסן את פעולות האדם ולמנוע ממנו לעשות מעשים רעים מהפחד להיענש, אבל הם לא יכולים לשנות את לבו של האדם. תרבות, מצד שני, יכולה להשפיע ישירות על לבו של האדם ולכוון את מחשבתו ואת מעשיו. אדם המרוסן רק על ידי חוקים עשוי לבצע את הפשע אם הוא יודע שאף אחד לא רואה אותו. אדם המרוסן על ידי כוחה של תרבות המעריכה טוב לב ומוסר יכול להימנע מהפיתוי לעשות מעשה מוטעה אפילו אם אין אף אחד בעולם שידע על כך.

התובנה הזאת הנחתה את התרבות הסינית, והיא הסיבה שהקונפוציאנים העדיפו תמיד חינוך על פני חוקים וענישה. קונפוציוס אמר: ״אם תנחה אותם באמצעות חוקים ותאחד אותם באמצעות עונשים, העם ימנע מהם אבל לא ידע בושה; אם תנחה אותם באמצעות המוסר ותאחד אותם באמצעות כללי ההתנהגות, ידעו הם בושה, וגם יתקנו את דרכם״.

נאמנות, כיבוד הורים וצדק היו בבסיס התרבות הסינית, יחד עם ״חמשת הקבועים״ של קונפוציוס: אנושיות, עשיית המעשה הנכון, המנהג, חוכמה, ולהיות ראוי לאמון. אלה הניחו בסיס לחברה מוסרית המקדשת את ההרמוניה והסובלנות. הערכים האלה התבטאו בספרות הסינית, בשירה ובפילוסופיה.

אולי זו אחת הסיבות שכשעמים זרים כבשו את סין במהלך ההיסטוריה, במקום שישליטו את התרבות שלהם על הסינים הם כמעט תמיד נטמעו בתוך התרבות הסינית והפכו לחלק ממנה.

הטאואיזם והקונפוציאניזם היו בזמנים העתיקים עמודי התווך של התרבות הסינית. ואז, עשתה תרבות נוספת את דרכה מזרחה והגיע לסין: הבודהיזם. בתוך כמה מאות השתלב הבודהיזם בתרבות הסינית, תרם לה מחוכמתו, והפך לחלק בלתי נפרד ממנה.

תקופת שושלת טאנג (617 עד 907 לספירה) הייתה תקופה של פריחה תרבותית עצומה בתרבות הסינית. הקיסר טאי-דזונג שהייתה לו הערכה עצומה לבודהיזם החליט לשלוח את הנזיר שואן-דזאנג אל המערב, כלומר, אל הודו, כדי שיביא את הכתבים הבודהיסטים לסין. הנזיר יצא למסע של 27 שנים, שבהשראתו נכתב אחד הרומנים החשובים בתרבות הסינית: המסע למערב (שתורגם לעברית בתרגום חלקי כ״קוף״ או ״הטאו של קוף״).

הרומן מתאר את מסעם הארוך והמפותל של הנזיר ושלושת עוזריו. דרך התהפוכות, האסונות, הפיתויים והקרבות נגד המפלצות והשדים שמתנכלים להם הסיפור מציג לנו לעומק את הפילוסופיה, השקפת העולם והערכים של התרבות הסינית המסורתית.

תמונה: ויוויאן סונג

כל אחד מהעוזרים של הנזיר היה פעם ישות גבוהה, אך הוענש בשל חטאיו. כך ניתנה להם הזדמנות לתקן את העוולות שביצעו ולכפר על הסבל שגרמו לאחרים. לכל אחד מהעוזרים יש אופי שונה ויכולות שונות. קוף, או סון וו-קונג, הוא בעל יכולות על טבעיות רבות ויכול להפוך את עצמו לכל אדם או חפץ. הוא גם יכול להכפיל את עצמו על ידי כך שהוא נושף באחת משערותיו. אבל יש לו חולשה: הוא נותן לאגו שלו להשתלט עליו, וכך מביא על עצמו צרות רבות. הוא אמיץ, נאמן ובעל תושייה, אבל גם מהיר חמה וחסר משמעת.

החזיר נכנע לחולשות אנושיות כמו עצלנות, תשוקות, גרגרנות ונוחיות. יש לו הרבה פחות יכולות מאשר לקוף, ולכן הוא מקנא בו ורוצה להכשיל אותו. בן החול הוא צנוע, שקט וחרוץ. ביחד הם צריכים לעבור את 81 המצוקות שמתוכננות להם. כל אחת מהן בודקת את אמונתם ואת נחישותם. כדי להצליח לעבור את המצוקות הם צריכים להיעזר ביחד בחוזקות של כל אחד מהם ולהתגבר ביחד על חולשותיהם. למעשה כל אחד מהעוזרים מייצג את כוחותיו וחולשותיו של הנזיר עצמו, כמו גם של כל אחד מאיתנו. המסע למערב למעשה גם מתאר את המסע הפנימי ואת האתגרים שעובר כל מי שרוצה להשיג דרך אמיתית.

עד היום משתמשים בסינית בניב ״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״. הניב הזה לקוח מתוך אחד הפרקים ברומן המסע למערב. במהלך הפרק נתקלים הגיבורים בשד שמתחזה לאלוהות כדי לנסות לסכסך בין הנזיר לבין עוזריו, במטרה לאכול את הנזיר. ״אם לא תיפטר מעוזרך ה׳מרושע׳, לא תוכל להשיג את הכתבים האמיתיים״, השד המחופש אומר לנזיר. הנזיר ותלמידיו מצליחים להבחין בסופו של דבר בתכסיס, מתאחדים בחזרה, מחסלים את השד, וממשיכים במסעם למערב.

הניב ״קשה להשיג את הכתבים האמיתיים״ מתאר את הקשיים והסכנות שבמסע שנאלצו לעבור גם שואן דזאנג ההיסטורי, וגם הדמות ברומן. משתמשים בו כדי לתאר כמה קשה להשיג הוראה אמיתית או ללמוד את המהות של משהו, וכיצד יש לעבור קשיים כדי להצליח בכך.

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
התעלומה של סף המוות

ד"ר משה רט

לא יהיה זה מופרז לומר שהשאלה "מה קורה לאחר המוות?" היא החשובה ביותר שניתן לשאול. יש לה השפעות על כל תחומי החיים האנושיים: דת, מוסר,...

וונדר וומן וקפטן אמריקה הגרסה האמיתית

דינה גורדון

בדצמבר 1944 האמריקנים היו בטוחים שמלחמת העולם השנייה תסתיים עד חג המולד, אבל זה לא קרה. היטלר שלח כמה אוגדות, מהטובות ביותר...

מפיסטו המודרני: מחול השדים של מרקס

איל לוינטר

כיום כבר ידוע שמשטרים קומוניסטיים הביאו הרס וחורבן לעולם – כ-100 מיליון איש נרצחו תחת משטרים אלה במאה ה-20 בלבד, מיליונים...

חוכמת החינוך ההפוך של קונפוציוס

מאיה מזרחי

1.  פרק ראשון – ההורים מה תפקידו של הילד במשפחה, היא שאלה שהורים, מורים ומערכת החינוך כולה מתחבטת בה זמן רב.לפני יותר משנה...

עתיד היהדות

איל לוינטר

כשראיינתי לראשונה את פרופ' דוד פסיג, המתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות, כלכליות-חברתיות וחינוכיות, זה היה ב-2019. ישבנו אז לקפה בפקולטה לחינוך...

מבוכים ודרכונים

דור לוינטר

הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת "אורות שאול", ראש תחום אתיקה ב"צהר" וחבר בוועדת הלסינקי העליונה לאישור תרפיות תאיות. הוא כיהן בוועדות שונות של משרד...

מהארכיון: ילד רפאים

דינה גורדון

בדרכו הביתה מבית הספר, מרטין פיסטוריוס בן ה-12 תכנן את המכשיר האלקטרוני הבא שיבנה, משהו עוד יותר מתוחכם מהכוכב המהבהב שתלה על עץ חג...

המרגל ששינה את העולם

איל לוינטר

בשעות הבוקר המוקדמות של ה-14 בפברואר הצליח נגיף הקורונה להשיג את מה שלא הצליחו לבצע במשך שנים צוותי מתנקשים רומנים תמורת שני מיליון...

שתפו: