כניסה
הרשמה לניוזלטר

אם נולדתם במקרה באחת מהשנים 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002 או 2014, אז לפי גלגל…

שנת הסוס

אם נולדתם במקרה באחת מהשנים 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002 או 2014, אז לפי גלגל המזלות הסיני נולדתם בשנת הסוס. שנת הסוס החלה ב-31 בינואר, כשסינים ברחבי העולם חגגו את ראש השנה הסיני.

הסוס מסמל בתרבות הסינית אופי חזק עם שאיפה לרוץ קדימה ולהשיג את היעדים. הסוס מעורר תחושה של גאווה, כבוד ויושרה במסורת הסינית. סיפורים רבים בתרבות הסינית מדגישים את ההרואיות, העוצמה והנאמנות של הסוס. סיפוריהם של כמה מהגיבורים החשובים בתרבות הסינית כוללים גם את הסיפור על סוסם האמיץ והטוב, כמו למשל הסיפור על שיאנג יו וסוסו הנאמן ג׳ווי.

לשיאנג יו היה סוס מלחמה שחור ששירת אותו בקרבות רבים עד למותו של שיאנג. הוא התייחס לסוסו כחבר אמיתי. שיאנג ידע שהוא עומד להיות מובס כשיצא להילחם לבדו מול אלפי חיילי אויב. הוא הורה לספן שהיה במקום לקחת את הסוס בחזרה הביתה. אבל ג׳ווי הסוס הנאמן צנף בצער וסירב לעזוב.

גוואן יו היה גנרל ששירת את המצביא ליו ביי בתקופת שלושת הממלכות, והיה לו תפקיד חשוב בייסוד ממלכת שו. גוואן התפרסם לדורות בשל נאמנותו ואומץ לבו. מסופר שלגוואן היה סוס מיוחד בצבע אדום שהיה תמיד נאמן לו. כשגוואן יו הוצא להורג בידי האויב סוסו סירב לשתות, לאכול או אפילו ללכת. הוא מת זמן קצר לאחר אדונו.

מכיוון שהסוס משרת את האדם כדי להביא ליעדו, הוא מסמל לא רק מסעות, אלא גם הצלחה מהירה. ניב סיני שמשמעו ״להשיג הצלחה בשעה שמגיעים על סוס״ נמצא בשימוש כבר יותר מ-700 שנה, ומרמז על סיפור מסעו של קיסר צ׳ין הראשון מהמאה ה-3 לפני הספירה. כשאומרים אותו בסינית הכוונה היא לניצחון מיידי או להצלחה מהירה.

ניב סיני נוסף שקשור בסוס הוא “להצליף בסוס מהיר", ומקורו בסיפור על תלמיד סיני ששמו גנג ג'ו. גנג היה תלמידו של ההוגה הסיני הידוע מו דזה שחי במאה ה-5 לפנה״ס.

גנג היה איש צעיר ופיקח שבלט בין תלמידיו של מו דזה. אולם בזמן הלימודים הוא לא השקיע מאמץ מיוחד, ומו דזה היה נוזף בו בשל כך.

גנג לא יכול היה להבין מדוע המורה שלו קשוח כל כך איתו. לכן, באחת הפעמים שבהן ננזף, הוא שאל אותו: "המורה, האם באמת אין שום דבר שאני עושה טוב יותר מאחרים?"

מו דזה ענה לו בשאלה: "נניח שאני רוצה להגיע לביקור בהר טאי-האנג ואני צריך סוס מהיר וגם שור שייקח אותי במסע שלי לשם. איזה מהם תבחר לדרבן עם שוט?"

"כמובן שבסוס!" ענה גנג בביטחון. "למה בסוס?” שאל מו דזה. "כיוון שהסוס זקוק לעידוד כי הוא מסוגל להגיע למהירות גבוהה", ענה גנג.

"נכון מאוד", השיב מו. "אני חושב שאתה מסוגל לדברים גדולים. אני נוזף בך מכיוון שיש לך יכולת לעשות התקדמות מהירה יותר ולשאוף להגיע גבוה. אתה שווה את העידוד, את הלימוד ואת התיקון", הסביר לו המורה.

גנג הבין שהמורה שלו נזף בו מכיוון שהייתה לו הערכה רבה אליו, וביטחון ביכולתו להשתפר. מאז אותו רגע גנג התאמץ ללמוד ועשה מאמצים גדולים לשאוף למצוינות. מאז אותו רגע מו גם הפסיק לנזוף בו.

כשהסינים אומרים היום ״להצליף בסוס מהיר״, הם מתכוונים לתאר מאמצים להגביר את קצב ההתקדמות כדי להתפתח באופן מהיר ככל האפשר. הניב הזה גם משמש כמטאפורה להתקדמות מתמדת קדימה.

ניב סיני נוסף שנפוץ היום בסינית הוא ״דרך ארוכה בוחנת את כוחו של הסוס״. הניב הזה מרמז דווקא ללב האנושי, מכיוון שהוא קיצור של פתגם ארוך יותר: ״כמו שהדרך הארוכה בוחנת את כוחו של הסוס, הזמן מגלה את לבו של האדם״.

ניבים סינים ופתגמים סינים רבים מכילים שכבות שונות של משמעות, ומכילים בתוכם רמזים לעצות לחיי היומיום של האדם.

הביטוי הזה מגיע מהאופרה ״גמול על חסד״ שנכתבה בשושלת יואן (1279 עד 1368 לספה״נ). שו, גיבור הסיפור, אומר לאישה שעזרה לו ברגע קשה לפני שהוא עוזב: ״אחות יקרה, אני מודה לך על עזרתך לי. אני מאחל לך חיים ארוכים ומלאי שגשוג. בעתיד, אגמול לך על חסדך כשתצטרכי עזרה, כמו שנאמר – כמו שדרך ארוכה בוחנת את כוחות של הסוס, כך הזמן יגלה את טבעו של לב האדם״.

היום הניב ״דרך ארוכה בוחנת את כוחו של הסוס״ משמש כדי לתאר את טבעו האמיתי של האדם שמתגלה לאחר תקופה ארוכה של מבחן.

שנת הסוס

אם נולדתם במקרה באחת מהשנים 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002 או 2014, אז לפי גלגל…

איור: YeuanFang/Epoch Times

אם נולדתם במקרה באחת מהשנים 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002 או 2014, אז לפי גלגל המזלות הסיני נולדתם בשנת הסוס. שנת הסוס החלה ב-31 בינואר, כשסינים ברחבי העולם חגגו את ראש השנה הסיני.

הסוס מסמל בתרבות הסינית אופי חזק עם שאיפה לרוץ קדימה ולהשיג את היעדים. הסוס מעורר תחושה של גאווה, כבוד ויושרה במסורת הסינית. סיפורים רבים בתרבות הסינית מדגישים את ההרואיות, העוצמה והנאמנות של הסוס. סיפוריהם של כמה מהגיבורים החשובים בתרבות הסינית כוללים גם את הסיפור על סוסם האמיץ והטוב, כמו למשל הסיפור על שיאנג יו וסוסו הנאמן ג׳ווי.

לשיאנג יו היה סוס מלחמה שחור ששירת אותו בקרבות רבים עד למותו של שיאנג. הוא התייחס לסוסו כחבר אמיתי. שיאנג ידע שהוא עומד להיות מובס כשיצא להילחם לבדו מול אלפי חיילי אויב. הוא הורה לספן שהיה במקום לקחת את הסוס בחזרה הביתה. אבל ג׳ווי הסוס הנאמן צנף בצער וסירב לעזוב.

גוואן יו היה גנרל ששירת את המצביא ליו ביי בתקופת שלושת הממלכות, והיה לו תפקיד חשוב בייסוד ממלכת שו. גוואן התפרסם לדורות בשל נאמנותו ואומץ לבו. מסופר שלגוואן היה סוס מיוחד בצבע אדום שהיה תמיד נאמן לו. כשגוואן יו הוצא להורג בידי האויב סוסו סירב לשתות, לאכול או אפילו ללכת. הוא מת זמן קצר לאחר אדונו.

מכיוון שהסוס משרת את האדם כדי להביא ליעדו, הוא מסמל לא רק מסעות, אלא גם הצלחה מהירה. ניב סיני שמשמעו ״להשיג הצלחה בשעה שמגיעים על סוס״ נמצא בשימוש כבר יותר מ-700 שנה, ומרמז על סיפור מסעו של קיסר צ׳ין הראשון מהמאה ה-3 לפני הספירה. כשאומרים אותו בסינית הכוונה היא לניצחון מיידי או להצלחה מהירה.

ניב סיני נוסף שקשור בסוס הוא “להצליף בסוס מהיר", ומקורו בסיפור על תלמיד סיני ששמו גנג ג'ו. גנג היה תלמידו של ההוגה הסיני הידוע מו דזה שחי במאה ה-5 לפנה״ס.

גנג היה איש צעיר ופיקח שבלט בין תלמידיו של מו דזה. אולם בזמן הלימודים הוא לא השקיע מאמץ מיוחד, ומו דזה היה נוזף בו בשל כך.

גנג לא יכול היה להבין מדוע המורה שלו קשוח כל כך איתו. לכן, באחת הפעמים שבהן ננזף, הוא שאל אותו: "המורה, האם באמת אין שום דבר שאני עושה טוב יותר מאחרים?"

מו דזה ענה לו בשאלה: "נניח שאני רוצה להגיע לביקור בהר טאי-האנג ואני צריך סוס מהיר וגם שור שייקח אותי במסע שלי לשם. איזה מהם תבחר לדרבן עם שוט?"

"כמובן שבסוס!" ענה גנג בביטחון. "למה בסוס?” שאל מו דזה. "כיוון שהסוס זקוק לעידוד כי הוא מסוגל להגיע למהירות גבוהה", ענה גנג.

"נכון מאוד", השיב מו. "אני חושב שאתה מסוגל לדברים גדולים. אני נוזף בך מכיוון שיש לך יכולת לעשות התקדמות מהירה יותר ולשאוף להגיע גבוה. אתה שווה את העידוד, את הלימוד ואת התיקון", הסביר לו המורה.

גנג הבין שהמורה שלו נזף בו מכיוון שהייתה לו הערכה רבה אליו, וביטחון ביכולתו להשתפר. מאז אותו רגע גנג התאמץ ללמוד ועשה מאמצים גדולים לשאוף למצוינות. מאז אותו רגע מו גם הפסיק לנזוף בו.

כשהסינים אומרים היום ״להצליף בסוס מהיר״, הם מתכוונים לתאר מאמצים להגביר את קצב ההתקדמות כדי להתפתח באופן מהיר ככל האפשר. הניב הזה גם משמש כמטאפורה להתקדמות מתמדת קדימה.

ניב סיני נוסף שנפוץ היום בסינית הוא ״דרך ארוכה בוחנת את כוחו של הסוס״. הניב הזה מרמז דווקא ללב האנושי, מכיוון שהוא קיצור של פתגם ארוך יותר: ״כמו שהדרך הארוכה בוחנת את כוחו של הסוס, הזמן מגלה את לבו של האדם״.

ניבים סינים ופתגמים סינים רבים מכילים שכבות שונות של משמעות, ומכילים בתוכם רמזים לעצות לחיי היומיום של האדם.

הביטוי הזה מגיע מהאופרה ״גמול על חסד״ שנכתבה בשושלת יואן (1279 עד 1368 לספה״נ). שו, גיבור הסיפור, אומר לאישה שעזרה לו ברגע קשה לפני שהוא עוזב: ״אחות יקרה, אני מודה לך על עזרתך לי. אני מאחל לך חיים ארוכים ומלאי שגשוג. בעתיד, אגמול לך על חסדך כשתצטרכי עזרה, כמו שנאמר – כמו שדרך ארוכה בוחנת את כוחות של הסוס, כך הזמן יגלה את טבעו של לב האדם״.

היום הניב ״דרך ארוכה בוחנת את כוחו של הסוס״ משמש כדי לתאר את טבעו האמיתי של האדם שמתגלה לאחר תקופה ארוכה של מבחן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חתן פרס נובל לשנת 2022: במודלים האקלימיים הנוכחיים חסר משתנה חשוב אחד שהופך את כל התמונה

יאן יקיאלק

"אני קורא לזה 'הפיל שבחדר'", אומר ג'ון קלאוזר בריאיון שאנו עורכים, וטוען כי "משבר האקלים" אינו מה שמציירים לנו "עיתונאים סנסציוניים ופוליטיקאים לא ישרים". ריאיון שובר מוסכמות בנושא החם ביותר עם חתן פרס נובל לפיזיקה

להבין את מחיר הזמן: הכלכלנים שטוענים שמחירי המוצרים בעולם למעשה יורדים

יאן יקיאלק

בזמן שכותרות העיתונים פסימיות ומדאיגות, הכלכלן ד"ר גייל פולי ושותפו פרסמו ספר חדש שובר מוסכמות המראה כי החברה שלנו נמצאת במגמה הפוכה של שפע, ולא של מחסור. ריאיון

"כלי התקשורת המרכזיים יוצרים קונצנזוס מזויף בנושא מסוים, תמימות דעים שלמעשה אינה קיימת, וכך משכנעים אותנו להתיישר לפי זה"

יאן יקיאלק

סטלה מוראביטו, לשעבר אנליסטית ב-CIA, טוענת בריאיון למגזין אפוק כי התקשורת והפוליטיקאים מנצלים פרצה הקיימת בפסיכולוגיה שלנו כבני אדם כדי לשכנע אותנו להאמין לנרטיבים מסוימים

תמונה למחשבה – מה זה ליברליזם? והאם אתם ליברלים אמיתיים?

איל לוינטר

ביטויים כמו "המחנה הליברלי" ו"העיר הליברלית" נפוצים היום בשיח התקשורתי. אבל מהו בכלל ליברליזם?

האיגניקה החדשה: המדע של סינון ה״לא רצויים״ חוזר

מאיה מזרחי

האם תהליך מדעי דומה לזה שזכור לרעה ממלחמת העולם השנייה חוזר? ריאיון עם ד"ר קאלום מקלר, מומחה לביו-אתיקה אנושית, על ההשלכות הפילוסופיות של סינון עוברים ובדיקות גנטיות המבוצעות היום בהיקף הולך וגדל

מוקפים בפסיכופתים – ״המגפה השקטה״ שמציפה את החברה

מאיה מזרחי

הם בפוליטיקה, בצבא, בבורסה ובחברות גדולות, אבל אנחנו לא מודעים אליהם – מה הופך פסיכופתים לכאלה והאם יש היום יותר אנשים בחברה עם מאפיינים פסיכופתיים? ריאיון עומק עם פרופ' רוברט דאגלס הייר, מומחה עולמי לפסיכופתיה

שתפו: